Caronatopic #12

Ik zie zelf als horeca bezoeker totaal geen moeite om even mijn pas te laten zien. In het ov of met een concert moet ik ook een geldig kaartje hebben.

Het hele registreren heeft de horeca ook al weken los gelaten voor mijn gevoel, daar wordt echt sporadisch om gevraagd, dus ik vind zo een pas juist ook fijn voor extra veiligheid. Helemaal als de afstand weg valt.

4 likes

Ik vind een coronapas persoonlijk erg ver gaan, maar los daarvan vind ik de manier waarop deze tot stand is gekomen ook erg bijzonder. Een ingrijpende beperking zou imo door de tweede en eerste kamer moeten en niet enkel opgelegd door een demissionair kabinet.

10 likes

Hoe kom je erbij dat de Tweede Kamer hier niet over zal stemmen?

Omdat het vanaf 25 september in zou gaan, lijkt me snel voor een hele wetgevingsprocedure. Maar als ik ernaast zit heb ik niks gezegd

Vinden jullie dat de wappies even weinig gelijk hebben of wel meer? Anoniem.

• Nee even weinig
  • Meer

0 stemmers

Want ben het niet eens met hun hele redenering, maar bepaalde dingen waarvan ze zeiden dat het zou gebeuren en de rest allemaal zei nee hoor gaat nooit gebeuren hier, is uiteindelijk meerdere keren wel het geval geweest.

1 like

Ze geven aan dat het geen dwang wordt en dat word het ook niet. Testen kam ook altijd voor een qr code.
Dus daarin snap ik hun punt niet.

Ik denk dat je hier op doelt?

Is ook snel, maar het is geen ingewikkelde wetsbepaling lijkt me. Vond dit wel een mooie juridische uitleg:

Met coronapas is juridisch gezien niets mis, en van vaccinatiedwang is geen sprake | Trouw

2 likes

Indirecte dwang is het wel een beetje, vind ik. Op zich snap ik wel deels waarom ervoor gekozen wordt (al ben ik niet voor een coronapas in de zin van gevaccineerden mogen gewoon komen en ongevaccineerden moeten testen, ik denk als je echt safe wil zijn moet iedereen testen ondanks gevaccineerd te zijn (al snap ik dat dit praktisch niet haalbaar is)), maar Hugo heeft wel gewoon gezegd: er komen geen voordelen voor mensen die gevaccineerd zijn ten opzichte van diegene die dat niet zijn, een vaccinatiepaspoort moet je mee oppassen omdat er impliciete drang mee georganiseerd wordt, hij heeft gezegd dat dat wettelijk onmogelijk gemaakt moet worden: vrijwillig is vrijwillig, niet stiekem alsnog verplicht via een andere route. Dit laatste zijn allemaal zijn woorden. Zou allemaal nooit gebeuren, and here we are.

7 likes

Njah indirect misschien wel. Maar niet gevaccineerde hebben een keuze. Niet naar toe gaan waar het noodzakelijk is of testen. Maar nog liever vaccineren.

Maar toch, zou nooit gebeuren en is nu wel het geval. Ben overigens wel blij dat testen nu nog gratis is voor diegene die niet gevaccineerd zijn. Ik hoop dat dat zo blijft, was in Frankrijk volgens mij niet het geval.

Waarom zouden ze gelijk hebben omdat ze zeiden ergens bang voor te zijn wat inderdaad gebeurt, als ik datgene niet als een reden beschouw om bang te zijn maar als een normale maatregel beschouw binnen de context? Zelfs een overwegend positieve. Edit sorry dit klinkt een beetje vaag maar ik bedoel dat ik er totaal geen conspiracy achtig verhaal in zie.
Daarnaast lijken sommige mensen te denken dat 1/1000 dingen goed ā€œvoorspellenā€ hen meer gewichtigheid geeft. Uh nee, kijk naar alle bullshit die ze spuien. Ik kan ook iets willekeurigs voorspellen dat toevallig uitkomt, dat maakt mij geen genie

5 likes

Nouja, als je dat altijd al als een waarschijnlijke optie achtte, dan begrijp ik je. Maar heel veel mensen zeiden juist ook erg standvastig van: in Nederland gaat een coronapaspoort niet komen. In Nederland gaat X en Y niet gebeuren. Toen vonden veel van de mensen dat allemaal niet OK in een situatie die ernstiger was dan nu en konden zich niet voorstellen dat we dat hier ook zouden krijgen, maar nu opeens wel (al is bijna 50% niet voor de pas, volgens enquetes).

En tuurlijk, de redenen waarom (verkleinen wereldbevolking, microchips en weet ik veel wat er allemaal nog meer gezegd wordt) zijn twijfelachtig. Maar feit is wel dat van maatregelen, observeerbare maatregelen, veel wat door wappies gezegd werd, gewoon zo is uitgekomen terwijl ā€˜normaleā€™ mensen dat altijd wegwuifden.

3 likes

Mmm ja als het om mensen gaat die dat echt te ver vinden gaan, daar val ik inderdaad niet onder. Maar kan me ook niet echt voorstellen dat een substantiĆ«le groep mensen wel pro vaccinatie is en tegelijkertijd overtuigd anti deze maatregelen. Niet dat ze niet bestaan maar ik denk toch dat dit een minderheid is. En dat de groep die voor vaccinatie maar tegen het paspoort is bestaat uit mensen die het ā€œonlogischā€ vinden en onpraktisch, niet uit mensen die enorm om hun privacy geven, laat staan in het injecteren van micro chips geloven. Maarja dat is allemaal mijn persoonlijke idee natuurlijk :sweat_smile:

En ja daarnaast gewoon het feit dat 1 keer gelijk krijgen niet betekent dat de rest van iemands verhaal ook hout snijdt. Juist in deze pandemie is dat zo duidelijk geworden. Al die artsen en medisch personeel die anti vaxx blijken en als een soort autoriteit worden beschouwdā€¦ pfff

Ik denk dat die groep aanzienlijk is. Ik weet het niet meer uit mijn hoofd, maar ik dacht dat het aantal voorstanders en aantal tegenstanders niet erg veel van elkaar verschilden (volgens deze steekproef althans). Laten we zeggen 45% is tegen het coronapaspoort. Ruim 20% van de volwassenen is niet gevaccineerd, denk ik? Bijna iedereen daarvan zal wel tegen het paspoort zijn, maar dan is er toch nog een aanzienlijke groep die wel gevaccineerd is en toch tegen het coronapaspoort is. Dat zal zeker niet zijn vanwege het geloven in microchips, dat heeft diverse redenen. Maar toch een hoop mensen pro-vaccinatie en toch anti-coronapaspoort.

Ik vind het vooral jammer dat het kabinet de wappies zoveel ā€œmunitieā€ geeft.

Eerst heel hard roepen dat iets echt niet gaat gebeuren: nee er komt echt geen Coronapas, nee geen dwang/drang ook niet indirect, gevaccineerde worden niet anders behandeld dan ongevaccineerde en vervolgens gebeurt dat toch allemaal wel.

Prima als dat zo moet, maar wees dan niet zo stellig in het begin. En vooral niet als je ziet dat het in andere landen ook nodig blijkt.

9 likes

Ja. Ɠf het kabinet heeft dan keihard gelogen Ć³f het kabinet is dan gewoon echt ontzettend dom toch?

2 likes

Gebaseerd op een poll? Sorry ik vind dat niet een heel betrouwbare bron, mensen die het er niet mee eens zijn zullen misschien ook eerder stemmen. Maar het kan best dat dit in de samenleving ook gepeild is en dat jullie gelijk hebben dat het om een veel grotere groep gaat dan ik denk. Denk alleen dat de stap naar ā€˜wappies hebben gelijkā€™ wel een grote denk-stap is die door velen niet genomen zal worden

1 like

Ik denk dat laatste. Ik denk niet dat het kabinet ons aan het voorliegen is. Maar het beleid is soms echt niet meer te volgen.

ik denk dat je je daar in vergist. op het forum wellicht niet maar de meeste mensen in mijn (horeca) omgeving hebben netjes hun prikken gehaald en staan vierkant achter het besluit van meerdere horeca zaken niet te gaan controleren. in de afgelopen weken dat er werd gespeculeerd over deze maatregel heb ik ook veel tegenstand gehoord in mijn omgeving, onder de mensen die allemaal volledig gevaccineerd zijn.

2 likes

In plaats van van af te gaan op polls op dit forum, is er ook al onderzoek gedaan :slight_smile:

4 likes