Ja of dat medewerkers van verzorgingstehuizen voor ouderen ook gewoon niet gevaccineerd kunnen zijn
Ik snap ergens wel dat gevaccineerden wat huiverig voor niet-gevaccineerden kunnen zijn maar ik ben echt benieuwd hoe een aantal van jullie dan anderhalf jaar lang geleefd hebben en hoe jullie bijv zwanger zijn/bevallen/kraamtijd in die periode gedaan zouden hebben… geen kraamverzorgster? Of was het dan minder erg dat die niet gevaccineerd was omdat de mogelijkheid er toen simpelweg nog niet was? En zou niemand van de familie de baby mogen vasthouden zonder te testen?
Het lijkt soms alsof er met het onderscheid wel/niet gevaccineerd nu meer angst leeft dan toen nog niemand gevaccineerd was.
We leefden met langdurige lockdowns, mochten amper mensen zien en kwetsbare mensen hebben zich anderhalf jaar bijna helemaal aan de maatschappij onttrokken. Ik ken idd ook veel mensen die extreem voorzichtig waren rondom de geboorte van hun baby omdat het risico gewoon te groot was.
Nu is er een oplossing en laten veel mensen zich niet vaccineren, wat het risico groter maakt dat kwetsbaren alsnog ziek worden en er opnieuw lockdowns komen. Dus dan liever geen ongevaccineerde of ongeteste mensen op drukke plekken of in de buurt van kwetsbare mensen.
Ik heb mijn achternichtje pas na een jaar ontmoet, continue getest toen dat mogelijk werd, vanuit mijn studentenhuis weer bij mijn ouders gaan wonen omdat ik niemand kon zien, niemand op mijn eigen huishouden na geknuffeld, een “corona” bruiloft meegemaakt, ik werk vanuit thuis etc. Dus ja nu er mogelijkheden zijn hoop ik dat de meeste mensen zich vaccineren of testen, zodat het leven weer normaal wordt.
Van degenen die in lente 2020 tijdens het hoogtepunt van de pandemie en lockdowns bevallen zijn/hoogzwanger waren, heeft het grootste deel inderdaad niemand gezien de laatste en eerste maand/maanden en er was toen ook geen kraambezoek inderdaad. Überhaupt mocht er toen niemand op bezoek komen zolang kraamzorg er ook was, en verder veel raamvisite enzo inderdaad.
Achteraf toch wel heftig allemaal, er zijn er hier een hele hoop die een hele geïsoleerde hoogzwanger en newborn periode gehad hebben. Mijzelf inclusief, ik woon ook alleen met partner in buitenland dus als hij corona of verkoudheidsklachten gekregen zou hebben toen had ik in mijn eentje moeten bevallen bijvoorbeeld. Dat waren toen echt reeële angsten en scenario’s. Er mocht geen bezoek in ziekenhuizen, partners met klachten mochten soms niet bij bevallingen zijn, partner mocht wel in zkh blijven maar niet even naar huis om iets te halen daarna mocht die niet meer terug, ook aanbevelingen van overheid (hier tenminste) om bij newborn periode je te isoleren, noem maar op.
Vind dit ook een kromme uitspraak. Toen er geen vaccins waren, was er geen andere oplossing dan voorzichtig zijn en zo min mogelijk mensen zien en dingen doen. Mensen in risicogroepen (en anderen die bv geen long covid willen) deden dat en protesteerden er niet om, want hun eigen veiligheid ging voorop. Er was dus angst, maar daar hoorde je minder over omdat het weinig nut heeft om tegen een virus te klagen dat het niet zo besmettelijk moet zijn.
Nu is er voor mensen uit risicogroepen eindelijk weer de mogelijkheid om relatief veilig dingen te kunnen ondernemen, maar veel besmettingen en ongevaccineerden nemen die veiligheid uiteindelijk ook weer weg. Dus niet gek dat mensen dan hun mond opentrekken en het prettiger vinden om een kraamverzorgster te hebben die gevaccineerd is of alleen naar een restaurant willen gaan wanneer die coronapas gecontroleerd wordt.
Dat was toen ik nog niet wist dat mensen niet hun verantwoordelijkheid namen.
Misschien stel ik een hele domme vraag hoor, maar vaccinatie geeft toch uitsluitend een garantie dat je niet doodziek wordt ofwel niet op de IC zal belanden?
Draagt een ongevaccineerd persoon dan meer virusdeeltjes bij zich dan iemand die gevaccineerd is?
Ik snap dat nog niet helemaal. Want beiden kunnen positief getest worden en dan is de kans bij ongevaccineerden groter om in het ziekenhuis te belanden maar ik ben dus benieuwd naar onderbouwingen van het dragen / overdragen van virusdeeltjes tussen ongevaccineerden en gevaccineerden. Want als beiden bijv. het virus nog voor 80% (ik noem een fictief percentage) kunnen overdragen, dan zou het in dat opzicht geen verschil maken.
Wat ik heb begrepen is dat als je gevaccineerd bent, de kans kleiner is dat je uberhaupt Corona krijgt (en als je het wel krijgt je over het algemeen niet zo ziek wordt). Dus stel Pfizer is 80% effectief tegen corona (fictief getal!) dan krijgt 80% van de mensen die gevaccineerd is met Pfizer uberhaupt geen Corona.
Als mensen dan zeggen; jaa maar je kan het dus nog wel krijgen, dan vind ik de vergelijking met een autogordel altijd wel goed; die beschermt ook niet 100%, maar verkleint de kans op iets ergs wel aanzienlijk☺️
(Correct me als het niet goed is wat ik zeg!)
Maakt wel degelijk een verschil en de kans dat een gevaccineerd persoon überhaupt besmet is, is aanzienlijk kleiner.
Helaas is dit ook niet het geval. Verkleint de kans, maar geen garantie hoor
Maar je kunt toch nooit 100% garantie krijgen?
Ja, daarom zeg ik ook dat het geen garantie is. Vooral in Marokko (weet ik van vriendinnen, wellicht in NL heel anders) liggen best wat gevaccineerden op de IC met covid helaas. Echt heftig, want zuurstoftanks zijn schaars en echt enorm duur.
Nee en ik denk dat handhaving op die controle ook niet gaat werken als zoveel horecazaken al aangeven dat ze er niet aan mee willen werken. Politie/boa hebben daar de mankracht ook niet voor.
Heel versimpeld uitgelegd:
De vaccins die wij hebben gekregen bevatten kleine pakketjes informatie, een soort handleiding die onze afweer nodig heeft om te leren hoe het Corona moet weren. Stel dat er een effectiviteit is van 90%, dan betekent dat dat bij 90% van de (gezonde) gevaccineerde mensen je afweer dankzij dat informatiepakketje Corona helemaal kan tegenhouden. Die mensen zijn dus ook niet besmettelijk en kunnen geen Corona overdragen. Tenzij je met z’n 3en tegelijk aan een lolly likt misschien, zie hiervoor de memories van Ovenschaal. De overige 10% slaagt de afweer er niet in om het virus helemaal weg te houden, maar het heeft alsnog genoeg informatie om het flink te verzwakken, en daardoor wordt je er niet (ernstig) ziek van. Die mensen kunnen wel nog Corona overdragen, maar dat is dus echt maar een klein percentage van alle gevaccineerde mensen. Vaccineren maakt dus een groot verschil en iedereen kan het maar beter wel doen! Voor jezelf, én voor anderen.
Zouden restaurant straks mogen weigeren om te controleren? Lijkt me toch dat dat niet zomaar kan?
Kwam net al op insta een tentje tegen waar ik soms kom die zegt geen gehoor te geven en niet te gaan controleren. Iedereen is welkom.
Nee tuurlijk niet, daarvoor kunnen ze waarschijnlijk boete en/of tijdelijke sluiting krijgen, net als eerder bij het niet handhaven van de coronamaatregelen. In hoeverre boa’s en politie dit kunnen en gaan controleren is een tweede
Ik ging net iets ophalen bij de apotheek, maar daar hebben ze de 1,5 meter regel al opgeheven schijnbaar. Ik werd echt voor gek verklaard dat ik buiten ging wachten omdat er al 3 mensen binnen stonden. “Dat hoeft niet meer hoor!!!” De assistentes zeiden er verder ook helemaal niets van. Bah ik zie er echt tegenop dat dit straks overal zo is. In mijn woonplaats is ook echt een superlage vaccinatiegraad, dus dat maakt het helemaal kut. Mijn opa en oma zijn niet gevaccineerd (ze vinden zichzelf te oud en willen dan liever dood gaan door corona dan door de vaccinatie) en ik ben echt bang dat de kans dat zij nu besmet raken echt veel te hoog wordt.
Wow ik zie online zoveel horecazaken zich uitspreken tegen het Coronapaspoort. Dat wordt toch niet meer te handhaven dan.
Ben echt heel benieuwd hoe dit gaat lopen. Het kabinet slaat natuurlijk ook een flater als deze maatregel wordt ingevoerd maar het vervolgens totaal niet wordt nageleefd
Als ik binnenkort weer een keer uit eten ga zou ik juist graag bij een restaurant willen eten dat de pas wél gaat handhaven, en ik denk dat ik niet de enige ben. Zal uiteindelijk wel loslopen met de handhaving en de recalcitrantie van de horeca. (Al snap ik dat ze geen politieagentje willen gaan spelen, dat lijkt me ook heel irritant.) Anders gaan de wappies toch gewoon lekker samen koffiedrinken in het park of naar hun spiriwiriyogatheetentje - probleem opgelost.