Caronatopic #12

Nee maar horeca en musea doen het natuurlijk wel nog met minder tafels/bezoekers ivm de 1,5 meter. Geen idee of dat elkaar moet vervangen.

Het is ook niet dat ik al dit soort dingen automatisch een goed idee vind ofzo en ik sta zeker niet achter alle keuzes van dit DEMISSIONAIRE kabinet, maar ik vind dat ook wel vaak de ‘dit moeten we niet willen’ argumenten een beetje online edgelord zijn met een vaag gebaar naar vrijheid. Ja, het virus blijft, maar wat moeten we dan concreet wél doen om het gewone leven te verenigen met nieuwe mutaties? Hoe moet de zorg dan ingericht worden als we veel zieken (ook als die niet op de IC) moeten opvangen terwijl de reguliere zorg doorgaat? En wat met de mensen wiens immuunsysteem de vaccinaties niet aankan of veel risico lopen? Binnen blijven? Zij niet naar het museum? Samenkomen alleen nog voor gezonde mensen? Ik hoor gewoon zelden mensen dat argument ‘afmaken’ zeg maar.

12 likes

Jongens op restaurant gaan is geen mensenrecht hé. 't Is zoals met reisvaccinaties, om op sommige plaatsen te mogen komen heb je gewoon iets nodig waarmee je de maatschappij niet in gevaar brengt. Doe je dat oké ga maar, doe je dat niet wel dan moet je niet janken.

En wat betreft wanneer komen we hier weer vanaf. Ja dat komt wel toch. Bovendien kan je nu mits je vaccin weer zo goed als normaal leven. En zelfs zonder dat wordt voor je geregeld dat je het met een kleine extra moeite kan. De maatregelen worden constant aangepast naar de huidige realiteit. Soms loopt dat wat achter of is het niet altijd even zinnig of er werd net te weinig ondernomen. Maar 't is wel steeds veranderlijk geweest dus dat stuk wordt ook wel weer normaal en zolang dat niet zo is kan je ondertussen toch gewoon alweer normaal leven dus 'k snap al dat geklaag niet. Een maatschappij wordt nu eenmaal ingericht met wetten en regels en deze is echt niet zo ingrijpend. Zorg ontzeggen dat zou pas ingrijpend zijn. Dat is wel een mensenrecht. Maar 't is niet je recht om op niet essentiële plaatsen te komen als je weigert op die plaatsen andere mensen zo goed als mogelijk te beschermen.

28 likes

Ik denk wel dat het mensen alsnog kan ‘overhalen’ om zich te laten vaccineren. Ik heb ook kennissen die zich niet laten vaccineren om twee redenen (1) als iedereen het doet dan hoef ik het niet te doen en (2) ik ben gezond en als ik het krijg dan is de kans nihil dat ik ernstig ziek word. Ze zijn niet bang voor het vaccin, ze hebben tot op zekere hoogte vertrouwen in de overheid (ok ze stemmen dan wel JA21 maar goed ze stemmen iig :expressionless:), ze zijn geen complotdenkers, ze zitten in een vriendengroep waarin iedereen zich wel laat vaccineren, ze zijn slim en hebben voldoende capaciteiten om de juiste informatie te krijgen en zijn niet ant-vax want hun kind krijgt ook vaccinaties.

Tegelijkertijd gaan ze 4x per week uit eten dus ik weet vrijwel zeker dat ze zich alsnog laten vaccineren want dat laten ze zich echt niet afnemen en voor testen zijn ze te lui. En als dat dan gebeurt denk ik echt tja, dat is toch alleen maar een goed ding. De reden dat ze zich niet laten vaccineren is omdat ze een stelletje egoisten zijn die niet verder kunnen kijken dan zichzelf. Prima toch als die groep dan een beetje druk ervaart.

2 likes

Nog een kanttekeningetje: als ik het NOS-artikel lees gaan musea er helemaal niet onder vallen, het gaat om ‘vertoning van kunst en cultuur’, met name theaters dus denk ik.

1 like

Als ik niet meer op restaurant kan he, moet ik dan maar verhongeren??? :mad:

2 likes

ja, ik snap wat je bedoeld en heb daar ook niet direct een antwoord op.
ik zou er op zich wel achter staan om helft/helft te doen voor ongevaccineerden oid zodat er iig ook dagen zijn waarop ongevaccineerden door immuunproblemen zouden kunnen bezoeken.
en misschien is mijn argument ook een vaag gebaar naar vrijheid maar wat ik zo vaak gezegd zie worden dat niemand je toch dwingt en al die dingen zijn toch een luxe vind ik gewoon heel raar. in de maatschappij waarin we leven is dat heel normaal en als daar opeens restricties op komen waar jij geen last van hebt zeg je tegen anderen Ja maar het is toch maar een luxe
het is ook een luxe om op te groeien in een klimaat waarin je geen reden hebt gehad om ooit de overheid te wantrouwen en niet makkelijk valt voor complottheorieën. en ik wil daar echt niet ieders keuze mee verdedigen die op baudet stemt ofzo maar ik vind het niet eerlijk om daar zo honend over te doen en dan mogen we tegen die mensen maar zeggen dat alles wat wij doen toch maar een luxe is. en misschien denk ik te veel aan de man die in de kroeg zijn sociale contacten heeft maar van een habbekrats leeft en niet de middelen heeft om zich telkens te laten testen, en niet mensen uit het voorbeeld van @quarterlife maar ik vind idd gewoon niet iets ‘wat we moeten willen’ eigenlijk

ik zie trouwens nergens horeca die zich nog aan de 1,5 m en minder bezoekers houden maar dat terzijde

3 likes

Haha ik denk niet dat ze een apart kliekje zijn en alleen naasten hebben met exact hetzelfde probleem als hen of zich nog verder willen afsplitsen van de rest van de maatschappij :stuck_out_tongue:

Bovendien weten de meeste mensen die niet beschermd zijn dat niet eens.

2 likes

nee maar dan kunnen de naasten zich toch laten testen of die zijn gevaccineerd
en dan hebben de wapperts hun paralelle samenleving op de niet vacci dagen :sob:

1 like

Nou was het maar zo dag iedere malloot dat begreep. Helaas zie je toch dat er toch mensen zijn die denken dat het ok is om naar buiten te gaan ondanks dat ze positief getest zijn, want ze zijn toch gevaccineerd…:: echt ongelofelijk

1 like

Ik vraag me inderdaad hetzelfde af. Huisarts van mijn oma heeft ook geadviseerd haar de tweede prik niet te laten nemen want voor een 94-jarige met een niet meer heel goede gezondheid was het een te groot risico. Maar oma vind het, op een goede dag, nog heel fijn om ‘aan de overkant’ een broodje te gaan eten als je op bezoek bent. Maar mogelijk verzinnen ze een uitzondering voor dit soort zaken. Ze heeft ook niet eens een telefoon voor een qr-code.

2 likes

Ja dit dus. Dit vind ik als niet-gevaccineerde (en daarom ook niet meeschrijvend in dit topic :sweat_smile:) zo ergerlijk. Ik merk al maanden niks van maatregelen in de horeca en vanaf 20 sept zien ‘ze’ mij ineens als gevaar.

Overigens zit ik nu in Frankrijk en houdt 9 vd 10 gelegenheden zich hier netjes aan de QR-code.
Toch een positieve bijdrage aan dit topic :wink:

1 like

Laatst zei je nog dat je wel gevaccineerd was
Die begrijp ik even niet.

Ik ben ook zo ontzettend klaar met alles rond corona etc net als ieder ander maar ik vind het ook een beetje gezeur worden. Niemand wordt geweigerd mits je gewoon geen corona hebt er zijn mogelijkheden om gewoon in een restaurant te eten. Ja leuk is anders maar we willen toch niet meer terug naar de zoveelste lockdown straks. Als dit gewoon een mogelijkheid is om het voor zoveel mogelijk partijen het een beetje leuk te houden en vooral behapbaar dan is dat toch gewoon zo.

4 likes

Het is ergens ook wel logisch dat er maanden geleden andere regels waren. Ten eerste had toen sowieso nog lang niet iedereen de kans gehad om zich te laten vaccineren en ten tweede waren de besmettingen toen heel laag. Als deze wet erdoor komt wordt ie pas eind september actief, en dan begint ook de periode dat het aantal besmettingen waarschijnlijk ook begint op te lopen.

@11PM je hebt gelijk. :joy: Toen was het verhaal nog dat ze nog gevaccineerd was en zich hield aan alle maatregelen.

Echt: oh snel post aangepast en weggehaald.

1 like

Haha oh shit, ik was even vergeten dat ik dat gezegd had :joy:ik wilde voorkomen dat ik als wappie weggezet werd want ik lees hier wel alles dus weet natuurlijk hoe ‘jullie’ mij zien. Mijn reactie toen was echt niet vanuit wappie-oogpunt dus dat zou ik jammer vinden. Maargoed nu achteraf ben ik alsnog uit de kast.
Maatregelen houd ik me wel aan uiteraard.

En eens hoor @11PM, mij hoor je ook niet klagen over “medische apartheid” etc. We hebben een keus en keuzes hebben nou eenmaal consequenties.
Tuurlijk zou ik hier in Frankrijk wat vaker op een terrasje willen zitten maar zonder kun je ook een fantastische vakantie hebben.
Het voelt alleen wat krom dat er nu op veel plekken al geen afstand gehouden wordt en dat het dus straks eigenlijk amper versoepelingen zijn maar voor een bepaalde groep juist verzwaringen.

4 likes

Ik merk ook dat ik echt ernstig weinig begrip kan opbrengen voor mensen die zich niet laten vaccineren. Ik zie van dichtbij mijn vader waarbij vaccinaties op dit moment nauwelijks werken, vind het dan zooo kut dat anderen er bewust voor kiezen hem (en al die anderen) niet te beschermen.

22 likes

Ik vraag me nog wel af wie al die mensen zijn die niet gevaccineerd ‘mogen’ worden waar hier over gesproken wordt. Er is geen enkele patiëntengroep die niet veilig gevaccineerd kan worden volgens de richtlijnen, de werkzaamheid zou minder kunnen zijn en daarom zijn voor sommige groepen adviezen opgesteld om de vaccinatie voor of na bepaalde behandeling te nemen, maar uiteindelijk kan het allemaal wel.
Als je te fragiel bent om een vaccinatie te overleven, dan overleef je een willekeurig verkoudheidsvirus ook niet lijkt me, dan is restaurant- of cafébezoek ook niet heel verstandig.

3 likes

Mijn schoonzusje mag niet. Is namelijk allergisch voor alle medicijnen, inclusief paracetamol. Heeft als kind maanden met een soort brandwonden in het ziekenhuis gelegen na een kuur ergens voor. Krijgt nu al vlekken op haar hand als ze medicijnen pakt om aan haar ouders te geven. Die durven ze niks meer te geven, ook geen vaccin.

Maar goed, zij is echt een uitzondering van een op de miljoen, als het niet meer is.

6 likes

Ik weet ook niet exact waarom de 2e vaccinatie afgeraden werd aan m’n oma. Ze heeft sowieso een hartritmestoornis, heeft trombose gehad en ze wisselt heel vaak van medicijnen vanwege allergische reacties. Ze heeft 1x Pfizer gehad, daarna kreeg ze (vrij heftig) corona. En daarna heeft de huisarts haar afgeraden om de 2e Pfizer te nemen.

Je kan de QR code ook uitgeprint meenemen. Zag laatst een oude man met de QR-code op papier en vond dat op de een of andere manier zo aandoenlijk. :pleading_face:

18 likes

De opa en oma van mijn vriend hebben laatst ook telefonisch hun QR codes aangevraagd en die kregen ze toen uitgeprint met de post thuis :pleading_face:

18 likes