Caronatopic #12

Ik heb geen idee of daar mensen met long Covid zitten, hier weet ik dat wel. Ja, hij is tegen vaccinaties maar voordat Corona er was deed hij hetzelfde als nu.
Ik zou het nog kunnen begrijpen als je aan een kwakzalver oid denkt maar wat hebben voedingstips met een complot te maken?

Of heeft het sowieso geen zin omdat al vaststaat dat long Covid niet te genezen is?

Maargoed, ik heb geen idee hoe long Covid is. Als iemand herkent dat de klachten schommelen gedurende de dag dan is het niet onaannemelijk dat voeding invloed heeft, zoals met heel veel andere dingen.
En ik zeg hiermee dus niet dat long Covid ontstƔƔt door die voeding, en ik dacht deze man ook niet. Maar misschien lees ik hem dan verkeerd?
Anyway het was een goedbedoelde tip. Kan me voorstellen dat je graag iets probeert als je klachten maar aanblijven en het is niet zo dat hij je enge dingen laat eten ofzo.

Ja, ik was de 1e die positief testte maar ons huis is te klein om goed geĆÆsoleerd te gaan, plus onze dochter zou dat toen niet snappen. Later werd mn vriend ook positief getest dus toen maakte het toch geen bal meer uitā€¦

1 like

Daar ga je al

7 likes

Wij hebben geen corona gehad maar mijn man is wel een paar keer getest, en moesten dan ook in principe apart leven maar wij wonen met zā€™n drieĆ«n in 1 ruimte van 50m2 dus het kan niet eens. En zo leven er keiveel mensen in kleine huizen dus als het gewoon niet gaat gaat ā€˜t niet toch? De GGD zei toen ook dat het dan prima is.
Wij gingen dan wel met zā€™n allen nergens naartoe tot de negatieve uitslag.

1 like

Oke!

Het lijkt me echt een super overzichtelijke wereld als je door pro-of anti-vaccinatie meteen weet of een ander persoon op alle fronten de waarheid spreekt en je hem/haar wel of niet op allerlei vlakken serieus kan nemen.

Maar ik stop ermee want voordat ik het weet zit ik hier wappies te verdedigen en dat was nou ook weer niet mijn bedoeling haha.

1 like

Laat ik het vanuit mijn perspectief bekijken. Ik heb long covid gehad, ruim 6 maanden na besmetting nog. En als ik zie dat iemand die tegen vaccinaties is, ā€œmijā€ of ā€œmijn lotgenotenā€ gaat vertellen wat verband kan houden met long covid of wat ik kan doen om van mijn ā€œvage klachtenā€ af te komen dan schiet dat mij in het verkeerde keelgat. Want jij (algemene zin) bent onderdeel van de oplossing om long covid zoveel mogelijk te voorkomen en jij kiest er bewust voor daar niet aan bij te dragen. Dus waarom zou ik naar iemands onbevestigde theorie over voeding luisteren als je in de basis al niks doet aan het voorkomen van long covid door je niet te laten vaccineren? Ik heb het al vaker hier gezegd maar ik gun long covid mā€™n ergste vijand nog niet eens, ik hoop dat dat genoeg zegt over de ernst ervan.

34 likes

Het lijkt me nooit slecht om goed advies te geven tegen long covid in dit topic. Maar met een wappie sla je dan echt de plank mis. Hij geeft naar mijn mening niet eens echt voedingsadvies. Hij roeptoetert dingen over mestcellen en teveel aan histamine in je lichaam (maar nee het is geen medisch advies zegt hij) en geeft een enorme lijst met voedingsmiddelen die veel histamine bevatten en dat je dat dus schijnbaar allemaal moet laten staan.

Is het wetenschappelijk bewezen dat die voedingsmiddelen veel histamine bevatten? Is het Ć¼berhaupt een ding of roepen alleen orthomoleculaire en antroposofische therapeuten dat? Het is ook niet eens wetenschappelijk bewezen dat long covid bestaat door teveel aan histamine, anders zou heel het probleem makkelijk opgelost kunnen worden toch? Hij zegt zelfs dat je door vaccinatie teveel histamine in je lijf krijgtā€¦ Dit soort onzin moet echt niet verspreid worden. ā€œBaat het niet dan schaadt het nietā€ Nee het schaadt wel!

8 likes

Ik heb een vriendin/kennis (we zijn niet super close maar spreken soms af voor een koffie en ken haar al erg lang) die zich niet wil laten vaccineren. Haar vriend ook niet en ze zijn er heel duidelijk in wat de reden is: ze zullen er zelf niet ernstig ziek van worden en vinden het onzin dat er maatregelen zijn want het is maar een griep. Ze gingen altijd 4x per week uit eten en doen dat nu niet meer want zijn ook anti testen geworden. Heel lang heb ik gedacht: okƩ vrije keuze en ik spreek niet met je af binnen, maar ik respecteer je keuze. Maar nu kan ik dat gewoon niet meer? Ik vind het zo vreselijk om te horen dat er steeds vaker weer ruimte gemaakt moet worden voor Corona patiƫnten en daardoor operaties worden afgezegd. Ik heb zelf het afgelopen jaar ook veel langer moeten wachten op een operatie (absoluut niet levensbedreigend maar het was wel erg vervelend dat het elke keer werd uitgesteld) en ik snap gewoon niet dat zij niet inzien dat zij gewoon onderdeel zijn van dit probleem? Zelf zien ze het echt totaal niet zo en vinden ze het allemaal heel erg overdreven en paniekzaaierij.

Ik vind het echt lastig wat te doen, want ik wil iedereen vrij laten in hun keuze maar tegelijkertijd frustreert het me wel en lukt het me gewoon niet meer om af te spreken.

8 likes

De GGD heeft ons nog niet gebeld n.a.v. de positieve test van ons zoontje en ik krijg ze ook niet te pakken, misschien weet iemand hier het;

Zoon heeft al sinds maandag 11 okt klachten. Dinsdag negatief getest met een zelftest, vrijdag negatief getest met een pcr test en maandag positief getest met een pcr test. Hij mag uit quarantaine als het minimaal 7 dagen na begin klachten is en hij 24u klachten vrij is. Dus in principe zou hij nu, na 24u geen.klachten, al uit quarantaine mogen, terwijl hij pas eergisteren een positieve test had. Lijkt me niet helemaal te kloppen toch?
Daarnaast staat in de informatie brief dat mijn man & ik maar 3 dagen in quarantaine moeten omdat we beide gevaccineerd zijn. Tenzij je klachten krijgt, dan moet je weer die 7 dagen etc.
Maar wij hebben maandag beide keelpijn gekregen, dinsdag beide negatief getest en vandaag heb ik naast keelpijn ook neusverkoudheid. Zou ik dan wel die 7 dagen in quarantaine moeten ondanks de negatieve test?

Oke! Bedankt voor jullie toevoeging. Ik begrijp veel dingen hoor, zeker als het zoals nu wat genuanceerder gebracht wordt.
Zoals ik al zei ontdekte ik die man net en heb ik nog niet zā€™n hele account uitgeplozen.
Hij had zelf long covid en is niet gevaccineerd. Dus zijn histamine teveel komt niet door vaccinatie. Jammer dat hij dat er dan bijhaalt. En verder weten we niet wanneer hij long covid kreeg, misschien al voordat je je kon laten vaccineren.

@Stofdoek dankje ook voor jouw reactie want voor oa jou deelde ik het. Maar vind je het niks dan mag dat natuurlijk.
Het lijkt me vreselijk die klachten en ik zou ze zeker niet ā€œvaagā€ noemen!
Maar dat doet hij dus zelf ook niet.
Ik vond het bijvoorbeeld interessant om te lezen dat het bij hem een dag goed kon gaan, maar dat hij na het eten van een leftover uit de koelkast ("histaminebom) ineens weer hartkloppingen kreeg en niet kon slapen.

Ik heb long COVID en ben er zo slecht aan toe dat ik naar de long revalidatie moet ik een revalidatiecentrum, een bericht waarin wordt gesuggereerd dat ik door op mijn voeding kan letten beter kan worden vind ik eigenlijk best kwetsend.

Ik kan maanden na mijn besmetting nog steeds bijna niks en elke keer dat ik tegen een beperking aanloop is dat super confronterend, dan te suggereren dat dit helpend kan zijn omdat er 1 iemand toevallig beter is geworden na anders eten, terwijl de wetenschappers en artsen nog steeds worstelen met de vraag waarom mijn lichaam zo kapot is door dit virus maakt me boos.

Dit hoort zeker in het complottheorieƫn toppic, al is het alleen maar omdat je doet alsof je je afvraagt of hier misschien een beetje waarheid in zit, 1 ervaring tegenover maanden lange worsteling van alle artsen en wetenschappers wereldwijd over deze ziekte.

18 likes

Sorry, maar als je niet weet of iemand een kwakzalver is of niet, als je niet zeker weet of je goed begrijpt wat hij bedoelt, waarom zou je dan zijn tips delen aan mensen die ziek zijn? Dat is toch super raar?

ā€œHee jongens, ik weet dat er hier heel veel mensen zijn met jeuk, en nou kwam ik een Twitteraccount tegen van iemand die zegt ook wel eens jeuk gehad te hebben en die at toen spinazie, en toen was het weer goed? Ja ik heb het zelf nooit geprobeerd en ik weet ook niet wie deze man is, maar misschien kan je het es proberen?ā€ Ik vind dat echt heel vreemd haha.

11 likes

Ik denk dat je opnieuw moet testen aangezien je nu een nieuwe klacht erbij hebt die je bij de vorige test nog niet had. Volgens mij moet je sowieso na 5 dagen testen, tenminste dat adviseerde de GGD mā€™n ouders na mā€™n positieve test 2 weken geleden.

1 like

Ik ben wel benieuwd nav de discussie hier: laat jij je, als gevaccineerde, nog testen als je lichte symptomen hebt?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Laat jij je testen als je echt ziek bent?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

2 likes

Hun keuze maakt ook dat andere mensen niet vrij kunnen zijn.

Je zoon mag idd uit quarantaine. Mijn vriend had eerder klachten dan ik, maar later getest en als dat meer dan 7 dagen geleden was en 24u klachtenvrij, mocht hij er uitā€¦ jullie moeten denk ik opnieuw laten testen want als er een nieuwe klacht komt, begint t weer opnieuw dacht ik

Mn schoonzus is negatief getest

@Pininhetweb als je chronisch ziek bent (of dat nu long covid of iets anders is) dan moet je haast de mensen van je afslaan die ergens hebben gelezen dat iemand die beweert hetzelfde te hebben als jij beweert beter te zijn geworden na insert lifestyle aanpassing of alternatieve behandeling. En dat is heel irritant. Je plaatst patiĆ«nten in een positie dat ze moeten weigeren en zichzelf misschien gaan afvragen ja maar doe ik verkeerd met deze weigering, misschien probeer ik niet genoeg, zelftwijfel zelftwijfelā€¦ Of erger ze gaan het wel proberen en doen een enorme inspanning voor iets wat helemaal geen zin heeft met alle fysieke en mentale gevolgen vandien. Baat het niet dan schaadt het niet bestaat gewoon echt niet maar is een marketingstrategie om mensen waar de wetenschap helaas nog geen oplossing voor heeft valse hoop te verkopen. En ziektes en syndromen waar heel weinig over geweten is zijn echt de hemel op aarde voor dit soort mensen. Nee geen complotdenken, maar wel kwakzalverij. Om te beginnen is long covid waarschijnlijk een heel heterogene groep van mensen en aandoeningen. Daarin zullen mensen beter worden en anderen niet. Waaraan dat ligt weet voor nu niemand. Maar dat A beter is geworden na voeding aanpassen betekent niet per se dat A beter is geworden door voeding aan te passen en het betekent al zeker niet dat het B ook zal helpen. Als er zoā€™n simpele oplossing was geweest dan was dit al lang opgepikt als plausibel en onderzocht of dit voor een subgroep aan mensen misschien kan helpen. Denk dat het ook voor een stuk met de onmacht van mensen te maken heeft. Niet mee omkunnen dat iets niet oplosbaar is. Dit gezegd zijnde vind ik wel dat er veel meer zou moeten ingezet worden op wetenschappelijk onderzoek hierom want er zijn echt wel aanknopingspunten (zo blijken veel mensen met long covid bvb een vorm van orthostatische intolerantie te hebben) maar die gaan hoogtswaarschijnlijk echt niet in voeding liggen. En er bestaan zover ik als leek weet wel chronische aandoeningen waarbij histamine een rol speelt, maar dat wil niet zeggen dat long covid dat is en het is al zeker niet op te lossen met anders te eten dan.

9 likes

Ik vind het niet zo raar hoor. Er is nog heel weinig bekend over long covid en ik weet dat mensen die het hebben vaak het einde raad zijn, en dus graag dingen proberen, ook al gaat het vaak richting de alternatieve geneeswijzen ā€“ ook omdat er nog geen ā€˜normaleā€™ geneeswijzen zijn voor long covid. En er zijn gradaties van kwakzalverij, van je voeding aanpassen vs ā€˜koop mijn pillen van $1000ā€™, dan vind ik dit nog meevallen. Misschien helpt het iemand, dan is het toch mooi meegenomen?

3 likes

Als het zo makkelijk was zouden er geen long covid polis opgezet zijn en zouden we heel veel geld kunnen besparen door onze tijd niet aan dat soort zorg te besteden. De medici zitten er bovenop om een oplossing te vinden voor het long covid. Bovendien als je zijn redenatie volgt zou iedereen met long covid baat hebben bij een anti-histamine tabletje te koop bij de Etos.

7 likes

Ik volg Pininhetweb een beetje in dit topic, dus dat opgeteld plus dat het een man is die voedingstips geeft op instagram maken gewoon dat ik sceptisch ben.

4 likes