Burenergernissen #2

Wij moeten verplicht extreem sorteren. Maar soms niet te doen. Bijvoorbeeld half bakje yoghurt over datum, ga ik niet eerst naar groenbak om te legen maar gooi meteen bij plastic. Doen volgens mij heel veel.
Meestal gaan we in 1 keer de kasten na en gaat naar grijs maar vaak genoeg kleine dingen die erbij in schieten.

Zak naast de bak is boete hier. Ze maken het open en zoeken een adres oid. Ze willen dit dus ook bij je plastic en groen gaan doen steekproefsgewijs.

En grijs wordt heel weinig opgehaald en is een kleinere bak dus we moeten altijd naar een container. Luiercontainer is zelfs 10 minuten fietsen en niet eens op loopafstand.

Ja bij ondergrondse containers wordt dat ook lastiger. Hier heb je alleen een kliko die op jouw adres staat. Papier en plastic wordt gratis opgehaald, voor restafval betaal je volgens mij 15 euro per container en groen is iets van 5 euro. Vaste afvalstoffenheffing is ongeveer 100 euro per jaar.

Geen last van rondslingerend vuil hier, maar er zullen vast mensen zijn die restafval bij het plastic stoppen :roll_eyes:

1 like

hier ook, maar als je dat 1 keer hebt gehad en je weet dat je dit elke maand wel een keertje doet gooi je je post gewoon in een andere zak.

1 like

Ja wij sorteren ook extreem. Plastic, gft, ‘houdbaar’ restafval (zoals wattenschijfjes oid, dingen die niet gaan stinken) in een keukenla, in de berging papier, glas, batterijen/klein chemisch, nog een krat voor de kringloop en een krat met dingen die de volgende keer mee moeten naar de milieustraat (hout, ijzer, piepschuim, kapotte apparaten, textiel, etc). En dan hebben we in de parkeergarage nog een zak voor ‘stinkend’ restafval, die bewaren we tot hij vol is.
We mogen ook nog 250kg restafval gratis naar de milieustraat brengen, dus als we daar toch heen moeten voor al die andere dingen nemen we ook de restafvalzak mee, die is dan weer gratis.
Bijna een dagtaak dat sorteren :sweat_smile:

4 likes

Wow wat slim! Love dit

Yes ook nog €180 per jaar.

1 like

Wij betalen ook 2,50 per zak restafval + nog jaarlijks afvalstoffenheffing :cry: Gft, glas, papier is gratis.
Plastic kun je bij ons niet scheiden, dus dat moet allemaal ook bij het restafval
 Vind dat zo stom, want dat zou echt minimaal een zak restafval per week schelen bij ons.

Ik betaal 250 euro per jaar (kleine gemeente in Utrecht) en heb vier verschillende bakken: rest, groen, plastic en karton. Restafval komen ze maar eens per maand ophalen, dus dat motiveert wel om goed te scheiden, zodat ie niet zo snel volzit. En we kunnen verder gewoon zonder extra kosten naar de milieustraat. Ben wel blij dat het met Ă©Ă©n prijs helemaal klaar is. Ook nooit gedoe met afval op straat hier, dus volgens mij scheiden de buren ook allemaal netjes.

Ja je bent echt lang bezig. Wil nu een prullenbak kopen van 200 euro hiervoor om het makkelijker te maken haha. Moet die grens nog over, veel geld.
Stomste vind ik nog dat de belastingen niet omlaag zijn gegaan door het sorteren.

1 like

Bedoel je een groenbak buiten? Dat je niet eerst naar buiten wilt lopen?
Ik heb een Gft bakje om binnen mijn groenafval te verzamelen, werkt perfect! Is een bakje met luchtopeningen, en je doet er composteerbaar zakje in! Dan gaat het niet stinken (echt totaal niet!) en je kunt heel makkelijk met dat bakje naar je container en het hele zakje er netjes in weggooien!

Dit idee:

We hebben verschillende van die bakjes met idd zo’n zakje. Gooien dat ook in de groenbak. Anders is het niet te doen 10x per dag naar buiten.
Maar iets wat net te dik is voor de goot (is ook niet goed) en te dun voor zo’n zakje gaat het vaak gewoon dicht erin. In de praktijk lepel ik niet elk bakje eerst schoon.

1 like

Staat er in de buurt niet zo’n grote pmd container? Meestal bij flats in de buurt of bij een supermarkt.

Ah zo! Leek me inderdaad niet te doen, voor alles naar buiten :sweat_smile:

Hoe ver moet je naar je groenbak lopen dan? Klinkt nu alsof het minstens 50 meter is ofzo.

1 like

Naja of het 50 of 5 meter is, ik zou ook geen zin hebben om elke keer als je iets weg moet gooien je naar buiten moet.

2 likes

Je kunt ook een lokale politieke partij (die zich hier voor inzet) benaderen, die krijgen dingen vaak sneller voor elkaar!

Echt niet normaal joh

1 like

Iets van 15 meter, 2 deuren door en dan nog een deur waar de container staat. Maar elke keer naar buiten is niet te doen.
1x per dag dat bakje legen doen we al. Maar alsnog eten erin gooien dat vloeibaar achtig is vies en onhandig.
Paar keer al gehad dat het zakje lekt. Als je echt goed plastic wilt recyclen moet je het echt goed legen. En gros van de mensen doet dat volgens mij gewoon niet.
Zit voor mij geen voordeel aan, kost meer tijd, uiteindelijk wordt meeste toch verbrand en het kost meer geld. Vanuit de gemeente krijg je geen stimulans eigenlijk om het goed te doen.

3 likes

Nee, helaas niet. In de hele gemeente wordt geen plastic ingezameld :sleepy:

Oke dan snap ik het wel! Mijn container staat ook buiten maar dat is maar een paar stappen.

1 like

Bij ons wordt het plastic van het restafval gescheiden omdat mensen te dom zijn om fatsoenlijk plastic te scheiden en het minder kost om het uit het restafval te scheiden dan het plastic afval nog eens te controleren op kwaliteit plastic.

1 like