Okeee ik denk dat m’n post hier moet.
Ik wil overstappen van telefoon abonnement, ik heb nu unlimited en gebruik rond de 20/25 GB per maand en bel rond de 200 minuten.
Het liefst blijf ik bij tele2 want dan is het allemaal makkelijk geregeld, maar tmobile zou eventueel ook kunnen.
25 GB + 200 belminuten met 5g is €16 daar, en met onbeperkt bellen is het 19€. Als ik eroverheen ga betaal ik 25 cent per minuut, dus dat is nogal snel. Maar aan de andere kant is het ook weer iedere maand 3 euro weggooien als ik er binnen blijf.
Bij tmobile is het 19,50€ voor 17 GB en unlimited bellen met 5g. Of 25€ voor wederom alles onbeperkt, maar dat vond ik dus denk ik niet meer nodig.
Ik twijfel ook of ik m’n belgedrag aan kan passen. Over die data maak ik me minder druk want ik zat thuis regelmatig op data en dat kan prima op de WiFi.
Misschien bellen via WhatsApp of iets anders wat gratis is? Als je thuis meer op de WiFi zit heb je daar misschien wel genoeg data voor.
Vroegeeeer met beltegoed voor belminuten maar onbeperkte SMS, stuurde ik even een smsje naar de ander om te bellen. Als diegene wel onbeperkt bellen had of huistelefoon. Werkt zoiets voor jou? Of zijn het vooral veel verschillende telefoontjes?
Ik heb trouwens 50GB en onbeperkt bellen voor 21 euro, bij Vodafone. Veel ruimer dan je zoekt maar klinkt ook als een betere deal dan 19 euro voor 17GB en onbeperkt bellen?
Nee dat werkt helaas niet, veel telefoontjes duren max 2 minuten en zijn vooral omdat het urgent doorgegeven moet worden. Veel is ook voor werk. Ik kan met de werktelefoon wel gratis bellen maar ik bel ook vaak vanuit huis want dat vind ik makkelijker en ben niet altijd op locatie. Via WhatsApp zou misschien kunnen @Barend maar ik heb zelf m’n meldingen van whatsapp uitstaan en vind die oproepen vervelend want ik mis ze eigk altijd, maar aan de andere kant is dat ook gewenning dus das het overwegen waard.
Ik zie bij Vodafone echt niet zulke deals als jij nu hebt (meest voordelige is 32,50 voor 50gb), en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet zo gediend ben van Vodafone omdat m’n man een valse rekening kreeg ooit van een paar honderd euro.
Vroeger zat ik bij simyo en ben, die zijn mss het bekijken nog wel waard.
Als je openstaat voor andere aanbieders: ik zit al jaren met tevredenheid bij youfone. Zij bieden nu 21 GB en onbeperkt bellen aan voor €17 per maand. Is wel maar €2 goedkoper dan bij tele2 en meer opletten op je data.
Bellen via Whatsapp zou ik echt afraden.
Ik heb er zelf echt zo’n verschrikkelijke hekel aan als mensen dat binnen NL doen, er is altijd wel iets met de verbinding.
Ik heb deze niet gedaan omdat ik graag 5G wilde, en dat was precies die 2 euro meer bij tele2.
Ik heb nu mn internetabonnement gewijzigd (scheelt 30 euro per maand, helaas wel mn principes voor opzij gezet haha), telefoonabonnement gewijzigd (scheelt 7 euro per maand), hierdoor ook telefoonabonnement van mn man gewijzigd (scheelt 10 euro per maand), mn luisterboekabonnement stopgezet (scheelt 3 euro per maand) en tot slot mn cineville pas stopgezet (scheelt 17,50 per maand), misschien zet ik cineville van mn man ook nog wel stop, maar dat moet die zelf even bepalen haha.
Bij elkaar dus:
30+7+10+3+17,50= €67,50 per maand dat dit bespaart.
Volgende stap wordt zorgverzekering, maar dat is een ander topic.
Oh en mn man is aan het leren koken, hierdoor halen we nog minder eten af, dus dat scheelt ook (maar moeilijk te berekenen want dat betalen we altijd van privé geld ipv gezamenlijk)
(Edit: ook nog mn inboedelverzekering aangepast, scheelt ook weer bijna 5 euro per maand!)
Ik ben ook weer eens even in mijn eigen en de gezamenlijke financien gedoken. Doe ik elk jaar aan 't einde van het jaar ivm het uitzoeken van een nieuwe zorgverzekerking. De dingen waar ik in 2021 het meeste geld aan uit heb gegeven (naast verbouwen/inrichten van het huis) zijn streamingdiensten, boeken, boodschappen en self help achtige programma’s. Ben benieuwd of jullie nog tips hebben!
-
Streamingdiensten: Netflix blijft. We hebben geen tv abonnement (wel een tv met chromecast) en als ik iets wil zien bij een andere streamingdienst, neem ik daar tijdelijk een abonnement op. Volgens mij is dat onder de streep goedkoper en meer aanbod dan een tv abonnement nemen?
-
Boeken: ik heb Nextory, tijdens vakanties koop ik e-booken of zet ik tijdelijke Kobo plus aan, en ik koop eigenlijk elke maand wel 2-3 boeken. Ik wil digitaal en off-line kunnen luisteren en lezen, en ook boeken ‘zelf hebben’. Maar ga denk ik toch weer voor een bibliotheek abonnement en mezelf op een boeken-koop-rantsoen zetten in 2022 (max de helft van wat ik lees zelf kopen, dit jaar heb ik 23 van de 41 gelezen boeken zelf gekocht en 8 ongelezen liggen die ik dit jaar heb gekocht).
-
Verzekeringen: we moeten alles opnieuw uitzoeken (nog niet gedaan na de verhuizing bijna een jaar geleden) maar ik weet eigenlijk niet waar te beginnen? Ik heb nu een fijne pakketkorting bij ABN maar dit kan sowieso goedkoper en tegen betere voorwaarden. Ik betaal nu 23 euro voor doorlopende reis, WA en inboedelverzekering. Doorlopende reis ga ik sowieso mee stoppen. Iemand een tip voor verzekeringen uitzoeken/afsluiten?
-
Boodschappen/eten: wij geven absurd veel geld uit aan boodschappen, uit eten gaan en bestellen. Ik heb HelloFresh al stop gezet en de tips van @midheavenmoon doorgenomen. Maar vrees dat ik helaas nooit echt een bonusshopper en hele goede planner ga worden.
-
En ik beloof bij deze plechtig dat ik in 2022 nooit meer ga betalen voor online programma’s of apps die ik uiteindelijk niet volg/gebruik (:
Qua boodschappen is, als je het echt simpel wil houden de enige oplossing om naar een goedkopere winkel te gaan (Lidl bijv) én om jezelf echt een maximumbudget aan eten bestellen te geven. Beide twee ‘luxeposities’ voor mezelf want 1. Lidl om de hoek en 2. Woon in een plaats met weinig bijzondere bezorging. Maar dat maakt wel dat ik hoe dan ook vaker kook. Oh en gewoon zorgen dat je altijd genoeg in huis hebt - een kant & klaar soepje met wat brood en/of gebakken ei is óók een maaltijd
Super goed, ik ga hier ook weer es voor zitten. Even door je lijstje gaan:
-
TV vond ik ook écht duur, denk dat Netflix alleen top is. Misschien kan je een streamingdienst van iemand ‘lenen’. Dat iemand met jouw netflix meekijkt en jij met iemand anders z’n videoland bijvoorbeeld.
-
Bibliotheek zou ik echt doen! Die hebben ook echt veel ebooks. En eerst die uitlezen en dán pas nieuwe kopen
-
Voor nieuwe verzekeringen even goed de vergelijker van de consumentenbond doorkijken. Wij hebben een adviseur, dat vind ik ook heel fijn.
-
qua boodschappen werkt de weekplanning toch echt het handigst, maar dat moet je wel liggen haha.
En voor mij een goede: afmelden van alle nieuwsbrieven van merken enzo, het minder zien helpt mij ook om minder te kopen. Ik vind het zo leuk om hierover van gedachten te wisselen
Wij hebben geen auto en de dichtsbijzijnde goedkopere supermarkt (zoals Lidl) is een half uur fietsen. Dat zie ik mezelf niet doen met weekboodschappen. Het hoeft voor ons ook niet suuuuper budget maar wel een goed idee om dan ons eigen maximum budget aan te houden!
@anon18050057 Thanks voor de aanvullende ideeën! Hoeveel betalen jullie ongeveer voor een adviseur, als ik vragen mag? Wij willen heel graag onze verzekeringen bij ASR afsluiten omdat duurzaamheid voor ons ook belangrijk is, maar daar moet je verplicht via een adviseur afsluiten en ik kom er niet zo goed achter wat nou normale prijzen zijn.
Afmelden voor nieuwsbrieven is ook een goede! Scheelt ook een vollopende mailbox. Ik doe 't nu standaard als er weer iets binnenkomt. Maar laatste paar keer dat ik iets kocht dat ik niet heel per see nodig heb, was 't omdat ik hier een tip voor korting voorbij had zien komen (Douglas, Bath&Bodyworks…). En voor corona bestelde ik zelden online maar nu staat de postbode hier bijna elke week. Dus denk dat 't mij ook wel helpt om als ik iets wil hebben, dat in de fysieke winkel te gaan zoeken (voor zover kan, zonder auto is niet alles even handig om fysiek te kopen haha).
Qua verzekeringen. Als je doorlopende reis hebt en je gaat gemiddeld op een ‘lange’ vakantie (dus 10 dagen of langer) en tussendoor nog wel eens een nachtje naar een hotel is dat goedkoper dan losse, tijdelijke verzekeringen af te sluiten steeds. Dus die eruit halen is niet per se goedkoper! Afhankelijk van je vakantiegedrag dus
Nog een aansluitende tip: bij inter.polis kun je je doorlopende reisverzekering ook pauzeren. Weinig mensen weten dit, maar een vriendin die daar gewerkt heeft adviseerde dat. Zo hebben we die vorig jaar gepauzeerd ivm de pandemie en nu we weer op vakantie gingen weer geactiveerd. Ik weet niet of andere verzekeraars dat ook aanbieden, maar het is het nakijken wel waard!
Ja klopt! Daarom heb ik 'm ook afgesloten. Maar wij kunnen er nu samen een afsluiten ipv allebei onze eigen, dat is voordeliger. Ik heb alleen nu een heel gunstige van ABN (oude voorwaarden, werelddekking en duiken zit er bv bij voor een tarief waar je nu 1 van de 2 nauwelijks nog extra krijgt) en op het moment dat mijn vriend zich laat bijschrijven ga ik veel meer betalen. Heel jammer maar dus toch opnieuw afsluiten want 2 losse is sowieso duurder.
@midheavenmoon goede tip! Er zijn nu al boeken die ik niet koop omdat ik weet dat ik ze van anderen kan lenen. En regelmatig naar de kringloop of buurtboekenkast scheelt ook al heel veel!
Hoeveel geven jullie ongeveer uit aan eten? Dus boodschappen, bestellen, uit eten. Ik probeer nu na te denken over een normaal boodschappen budget voor twee personen. We geven nu ca 150 euro uit per week (3 avonden HelloFresh, 1 avond bestellen, halen brood bij de bakker en dat is ook wat duurder maar voor ons handiger). Hellofresh is al stopgezet dus dat gaat sowieso schelen!
Wij zijn met zijn tweeën denk zo een €200 per maand kwijt aan boodschappen.
Maar wij kijken dan ook wel naar de aanbiedingen en maken een weekmenu. Standaard kook ik iets teveel zodat we een andere keer nog hebben al we niet willen koken. Of dat ik mee kan nemen als ik avonddienst heb.
Daarnaast kan je op de markt ook goedkoper groente en fruit scoren.
Als je die mogelijkheid hebt, zeker doen
Met z’n tweeën: ongeveer €300 per maand inclusief eten bestellen. We bestellen wekelijks bij Picnic voor gemiddeld €50, we koken vaak dubbel en vriezen dat in voor als we geen zin hebben om te koken. We bestellen 1, soms 2x per maand iets. Brood halen we sinds kort ook bij de bakker, dat kost ons €30 per maand ongeveer.
€40 per maand aan boodschappen + eten bestellen etc? Hoe doe je dat? Wij gemiddeld €350 per maand met z’n 2en
Edit: hier zitten wel koopzegels (10%) bij, dus eigenlijk maar €315.
Wij geven ongeveer 350-400 euro uit aan boodschappen met z’n tweetjes, halen wel ongeveer alles bij de Lidl maar letten nergens op en eten waar we zin in hebben. We geven hiernaast nog zo’n 150 euro per maand uit aan uiteten (geen alcoholdrinkers en doen nooit overdreven luxe a 7 gangen ofzo dus kunnen daar wel 2x van uiteten), maar doen nooit thuisbezorgd/eten afhalen (om geld te besparen wat nergens op slaat maargoed).
Als we in een maand meerdere borrels/etentjes hosten thuis redden we het dan weer niet met 350 euro, maar zitten we eerder in de range van 400-450 euro. Echt achterlijk veel geld als je je bedenkt dat we naar de Lidl gaan om goedkoper uit te zijn.
Omg wij geven met z’n tweeën ruim 500,- uit aan boodschappen. Dat is zonder uit eten gaan of eten bestellen dus, iets dat we niet heel vaak doen. Maar het is wel inclusief brood van de bakker (met soms speciale broodjes erbij) en inclusief koffieabonnement bijvoorbeeld.
Maar goed, ondanks dat ik het veel vind is het niet per se mijn doel om dit heel erg omlaag te brengen. Ik let op aanbiedingen maar hecht ook veel belang aan lekker eten en aan gemak, dus we kopen het meeste bij de AH XL en ik ga niet omfietsen naar Lidl of zo.
Budgetteren gaat voor mij ook echt om mijn geld bewust uitgeven aan dingen die ik belangrijk vind en niet onbewust aan allerlei abonnementen waar ik niets mee doe.
edit: En dit bedrag is dus al op basis van een weekmenu en weekboodschappen.
edit2: In m’n eentje geef ik minder dan de helft van dit bedrag uit. Dus het is ook wel echt de schuld van m’n vriend hoor met al z’n dure dingen