Ik ging ook maar eens naar mijn dagverbruik kijken (ongeveer 3 à 4 kWh, ik werk 3 dagen per week thuis) maar als ik dat bekijk via Greenchoice zie ik ook een bedrag “stroom”. Weet iemand toevallig wat dat bedrag is? Want het is veel hoger dan mijn termijnbedrag, dus ik word een beetje bang dat ik straks keiveel moet bijbetalen
Bij mij is dat wat ik moet betalen excl vaste kosten. Maar op je beginpagina staat wat je betaald en het advies. Lijkt me dat het advies dan ook hoger zou moeten zijn dan wat je betaald? Side note; ik verbruik ook meer stroom dan dat ik heb ingesteld, maar heb bv ook een bepaald bedrag voor gas, terwijl dat bij mij alleen fornuis is (heb stadsverwarming). Dus dat compenseerd flink!
We hebben sinds een paar weken radiatorventilatoren. Die zorgen ervoor dat de warme lucht beter verspreid wordt, waardoor het sneller warm is en je dus minder hoeft te verwarmen. Via Vatten.fall kregen we korting bij aankoop ervan.
Green choise en ing rentepunten gevenook korting.
Ik heb zo ook en ben er blij mee.
Maken deze een constant geluid? Ik heb ze daarom nog niet meegenomen omdat ik dat wel naar zou vinden.
Je hoort wel een gezoem, maar ik ervaar het niet als irritant. Nou hebben we 95% van de tijd ook wel de tv of radio aanstaan, dat overstemt.
En zodra de kamer op temperatuur is slaan ze af, dan is het stil.
Wat zijn leuke dingen om buitenshuis te doen die geen of weinig geld kosten? Voor mij alleen en/of met kind van 1. M’n geld én inspiratie is wat schaars
Kastanjes zoeken is nu heel leuk! En er daarna poppetjes van knutselen
Kinderboerderij? Gratis of hoogstens paar euro.
Ik hou van de kinderboerderij
De kerstshow bij het tuincentrum bekijken, die lichtjes en huisjes vinden die kleintjes vaak magisch!
Ook leuk met blaadjes, takjes, schors enzo. Dat kun je dan met een stempelkussen of verf en een wit a4tje ook leuk mee knutselen! Weet alleen niet of een kind van 1 dat al kan? (kleine biecht: ik doe dit ook nog iedere herfst).
Een nieuwe speeltuin in de buurt ontdekken.
Kinderboerderij bezoeken.
Wandelen in de duinen/bossen als je die in de buurt hebt.
Knutselen met kastanjes/bladeren van een wandeling.
Weet niet of babyzwemmen duur is? Vinden kleintjes ook wel leuk.
Voor ik de serie Kastanjemannen op Netflix had me dit leuk geleken maar nu
Ach ik deed dat 20 jaar geleden al op school!
Ik ga even dit hele topic doorspitten want ik ben echt niet blij met mijn financiële situatie nu. Hiervoor woonde ik goedkoop en spaarde makkelijk 400 euro per maand. Sinds kort ben ik verhuisd naar een fijnere, maar ook duurdere woning, en was daarom even gestopt met sparen totdat ik overzicht had van wat mijn maandelijkse lasten zouden worden. Net even voor gaan zitten en het is echt om te janken. Ik spaarde altijd voor een aantal vaste jaarlijkse lasten (zorgverzekeringspremie, eigen risico, tandarts, buffer voor onvoorziene omstandigheden enz.). Net uitgerekend dat dit me volgend jaar 260,- per maand zou kosten. Daarbovenop spaarde ik dan nog voor “de toekomst”. Maar op dit moment lukt zelfs die 260,- me niet Ik heb net even een kasboekje gemaakt van mijn uitgaven in oktober en daar zie ik wel verbeterpunten, ik zal ze ter lering ende vermaeck wel even op een rijtje zetten
-
Eten is echt het grootste probleem :’) Ik doe elke week netjes weekboodschappen voor 25 à 30 euro, maar tussendoor koop ik dan vaak nog extra dingen. Ik kom daardoor op 225,- in mijn eentje, dat vind ik echt veel te veel. Daarnaast is eten bestellen ook echt een slechte gewoonte, dat doe ik vooral met m’n vriend als we samen zijn in het weekend. Ook weer 60 euro per maand.
-
Misschien kan ik m’n Vinted maar beter deactiveren, ik denk elke keer “oh goedkoop” maar heb daar al met al toch 50 euro aan uitgegeven terwijl ik niks echt nodig had. Weegt niet op tegen de 15 euro die ik verdiend heb met dingen verkopen de afgelopen maand.
-
Ik heb 60 euro uitgegeven aan dingetjes voor in mijn huis, maar ik kan me nauwelijks voor de geest halen waaraan dan. Kortom: not worth it :’)
-
Ik dacht dat ik nauwelijks tot geen geld uitgaf aan cosmetica en dergelijke, maar de ruim 40 euro die ik in één maand heb besteed bij de Kruidvat zegt toch iets anders.
Wat er wel goed gaat:
- Ik heb nog steeds de verwarming niet aangehad (hoewel dat niet echt voordeel oplevert, want ik betaal een voorschot aan de huisbaas voor verwarming, en volgens mij krijg ik het verschil pas terug als ik ga verhuizen).
- Mijn termijnbedrag voor elektriciteit is laag (12,- per maand) en tot nu toe blijf ik daar steeds onder, ook met 3 dagen thuiswerken.
- Ik had in oktober al wat kerstcadeaus gekocht, dus dat hoeft straks niet meer.
Ik heb in ieder geval de volgende doelen voor mezelf gesteld:
- Niet meer tussendoor naar de supermarkt gaan
- De komende maand niet Vinted-shoppen
- Van de lockdown profiteren door het geld apart te zetten dat ik normaal aan uitgaan zou besteden.
Zo, dit was mijn Ted Talk. Tips, tricks, motivatie, allemaal welkom Ik overweeg zelfs om sokken te gaan verkopen n.a.v. de posts daarover laatst, haha.
Edit: ik vergeet het belangrijkste positieve punt! Ik heb tot nu toe maar liefst 20 cent rente gekregen van mijn spaarrekening! #passiefinkomen #FIRE
Btw wat Kruidvat betreft; ik heb vaak meegemaakt dat ik mijn bon controleer en de acties niet goed worden berekend (soms lees ik ook de regels niet goed)
Dan heb ik ook geen zin om terug te gaan en te wachten in de lange rij. Ik ga daarom nu nr de Etos of Action voor simpele verzorgingsproducten…
Ah echt superfijn deze tips, dankjewel! Dat eerste is echt een goeie. Hoewel ik ook wil afvallen, dus misschien beter om gewoon wat meer wilskracht uit te oefenen, haha.
Het stomme is: ik vind koken echt superleuk en maak ook elke week een planning. Ik had zelfs nog nooit eten besteld tot ik mijn vriend leerde kennen, haha. Voor hem is dat echt een soort selfcare (na werk niet hoeven koken maar lekker kunnen relaxen), hij bestelt echt elke week wel 1 of 2 keer. En ik ga daar dan in mee als ik bij hem ben. Ik ga eens een hartig woordje met hem spreken hierover . Ik woon zelf gelukkig in een uithoek waar je bijna geen eten kunt bestellen.
Over kleding: ik koop dit jaar sowieso geen nieuwe kleding uit duurzaamheidsoogpunt, ik open daarom het aankopentopic idd niet meer Heb me ook uitgeschreven voor alle nieuwsbrieven, dat helpt voor mij echt. Vinted tijdelijk deactiveren kan niet, maar ik ga de site blokkeren denk ik. En merken ontvolgen op Instagram ga ik ook doen, goed idee!
@Jeezlouiz Ook een goeie, dank je! Ik ga er eens op letten.
Wij maken een weekmenu aan de hand van de folders. Eten in het seizoen en waar in de aanbieding is (tenzij het niet lekker is).
Halen wat grotere verpakkingen van bijvoorbeeld rijst en pasta ivm voordeel.
En veel huismerken, doen vaak niet onder voor een A-merk.
Mocht je een Vomar hebben, spaar hun koopzegels. Ze hebben 6% rente erover.
Wij hadden in een maand of 10 ruim €120 gespaard op die manier. Dat geld hebben we gebruikt tijdens onze vakantie afgelopen week voor leuke dingen.
Jaaa ik spaar dus ook met de Vomar kaart en omdat het zelfs met punten/zegels erbij, goedkoper is dan boodschappen bij de duurdere supermarkt zoals de albert heijn, valt het niet eens op… en 1 x in de zoveel tijd laat ik het uitbetalen als ik een stukje maand overhou tot mn salaris