Budget- en besparingstopic

Ik heb nu in de greenchoice-app de uitleesfrequentie van de slimme meter omgezet naar elke dag ipv maandelijks. Ben benieuwd. Afgelopen maand 12kwh per dag (maar dat is natuurlijk maand totaal / 12) en dat is incl de loods waar mn man werkt, dus valt me alles mee.

We hebben de afgelopen 2 maanden 321 kwh meer teruggeleverd dan verbruikt zie ik nu, maar dat zal nu de zon minder schijnt vast veranderen.

Ik ben dus heel bang dat als ik dit vraag, we juist moeten betalen ipv terugkrijgen. Wonen hier nu een jaar en 2 maanden en nooit een afrekening gehad oid.

Ik heb die van mij van 2020 vorige week gekregen dus het kan nog!

2 likes

Ik vond dit ook wel een leuk artikel om te lezen voor tips en ideeën. Enige waar ik me aan stoorde is de tip dat je kan douchen bij de sportschool zodat jijzelf minder kosten hebt. Maar vervolgens wel je sportschool opzadelt met deze kosten

1 like

Zit dat niet doorberekend in het sport abbo?

1 like

Haha ja ik mag hopen dat dat een tip met een knipoog was
 Al had ik in mijn studentenhuis een keer een jaar een meeeega rekening omdat 2 huisgenoten elke dag 2 keer per dag sporten en 2 keer per dag dan thuis douchten. Dan denk ik wel, joh doe dat lekker op de sportschool.

Thuis kan je dan beter een waterbesparende douchekop nemen en evt een douchetimer ofzo.

Ik heb gisteren via de gemeente een pakket gekocht met allemaal dingen om je huis beter te isoleren. Heel relaxt want je mocht zelf kiezen en boven de 100 euro kreeg je 90 euro korting. We hebben 15 meter isolatie voor de verwarmingen nodig dus dat ging lekker snel. Het enige dat ik echt niet snap is een hele lelijke grijze rubberen buis die je onder een tochtende deur kan doen. Het ziet er zo wanstaltig uit (op de foto) dat ik dan liever een paar euro extra voor gas betaal. Wel heel handig; er zit een strip bij die je onder de voordeur kan plaatsen. Ziet er meer uit als geschikt voor (semi) nieuwbouw dan een 100 jaar oude deur maar als het gaat passen gaat dat bij ons echt veel tocht schelen!

Ja natuurlijk zit dat doorberekend joh, bovendien sport vrijwel niemand zoveel als waarvoor hij betaalt dus we hoeven echt geen medelijden te hebben met de sportschool haha.

4 likes

Tussen de 1 en 5 in mijn eentje :slight_smile:

sorry late reactie, maar stel dat je huidige hypotheekrente op 3,5% staat en de rentestand is nu gezakt naar 1,5% dan kan je dat middelen naar 2,5%. Scheelt toch weer 1% rente. Weet niet of dit bij elke hypotheekverstrekker kan zonder boete.

1 like

Nog even een update:

Foto’s kloppen toch niet, we zagen nu opeens dat er bij de foto van telwerk 1 geen T1 stond aangegeven, maar 10. Volgens de handleiding van de oude meter is dat een registratiecode. Contact gehad met de energiemaatschappij (waren niet heel behulpzaam) en de netbeheerder (die dan weer wel gelukkig), er is een fout gemaakt en ze blijken helemaal geen foto van het eerste telwerk te hebben gemaakt. Oftewel, geen idee wat het verbruik is geweest, de oude meter is er al niet meer en dat kan niet meer achterhaald worden. Ze wilden dan een berekening maken op basis van voorgaande jaren, maar dat kan ook niet (we wonen hier bijna een jaar). Ze gaan hoogstwaarschijnlijk nu een berekening maken op basis van de meterstand van nu (op de nieuwe, slimme meter). Dat zou nog extra in ons voordeel werken ook, aangezien we sinds eind september zonnepanelen hebben. :grimacing:

Het duurt nog een maand voor we meer horen, maar die 2000 euro hoeven we in ieder geval niet bij te betalen. Pffff er valt even een last van de schouders af hoor. Kon toch ook echt niet voor een tweepersoons huishouden
 đŸ„Č

31 likes

Ah wat een fijn nieuws! Zal wel een last van je schouders af zijn nu.

1 like

Rentemiddeling is altijd zonder boete in 1 keer betalen. De boete wordt namelijk uitgesmeerd over je nieuwe rentevaste periode in de vorm van een opslag op je rente. Dus in het voorbeeld dat je noemt is het verschil tussen de rente nu (1,5%) en de rente die je krijgt na de middeling (2,5%) een opslag voor de boete.

Je kan ook je rente voortijdig verlengen. Dan betaal je wel de boete in 1 keer, maar dan krijg je de marktrente, dus in jouw voorbeeld ga je dan naar 1,5%.

2 likes

Ongeveer 3-5 per dag zie ik, schommelt wat. Er wordt ongeveer 4 dagen per week thuis gewerkt. We proberen zoveel mogelijk weer gebruik te gaan maken van dalurentarief, kijken of dat wat scheelt.

Misschien goed om dan even naar de verschillen te kijken in het piek en daltarief. Bij mij is dat echt heel weinig, scheelt nog geen euro op de hele rekening.

1 like

Haha om te janken om dit per dag te zien ipv gewoob een gemiddelde. Vorige week zaterdag hebben wij 30 kwh verbruikt. Op zondag maar 8. Ik denk als ik over een maand mijn man zijn werkuren erlangs leg ik precies kan zien welke dagen hij veel heeft gewerkt in de loods (bv dus afgelopen zaterdag heel de dag).

De afgelopen dagen met het zonnetje wel meer opgewekt dan verbruikt, dat verzacht het iets :stuck_out_tongue_winking_eye:

Maar eens ff bij de accountant navragen of we daar nog iets mee kunnen qua aftrekposten (loods is van mn man zn bedrijf, wij wonen in de bijbehorende bedrijfswoning alleen we hebben dus maar 1 meter voor zowel huis als loods).

Wow ben echt benieuwd wat voor apparaten zo veel verbruiken! No judgement verder gewoon heel interessant

Ja dat kan je zeker als bedrijfskosten opgeven!

2 likes

Mijn man repareert/onderhoudt bedrijfswagens en vrachtwagens en veel gereedschap is aangedreven met perslucht/hoge druk (geen idee hoe dat heet, duidelijk niet de technische van ons 2). Dus de compressor staat eigenlijk iedere zaterdag en doordeweekse avond aan. Denk dat dat de grootste “boosdoener is”, maar stiekem ook hoop andere kleine dingen; elektrische aandrijving brug (voor autos, vrachtwagens gaan op de put) , lasapparaat, diverse andere gereedschappen en natuurlijk de verlichting an sich nu het weer vroeg donker is. En de kachel gaat nu ook weer steeds vaker aan, die gebruikt stroom om te verbranden (gebruikt gelukkig geen gas haha anders was het helemaal feest). Ik zal hem eens een keer een lijstje laten maken met welke apparaten elektra gebruiken want ben zelf ook we benieuwd haha. Las op internet al dat als je iets ermee wil de apparaten op de inventaris moeten staan (staan ze) en je dan een rekensom mag maken ermee.

1 like

Coool wat een apparaten allemaal!

1 like

De correcte naam is pneumatisch gereedschap. Dat werkt op de luchtdruk die een compressor opbouwt (hij kwam net even binnenlopen om iets te vragen dus meteen maar een vraag teruggesteld). Je hebt echt van alles; verzin bet en het is er. Pneumatische boor, hamer, moersleutel etc.

Ook ideaal om je auto van binnen schoon te spuiten met die luchtdruk trouwens
 alle kiertjes krijg je moeiteloos schoon ipv klooien met een stofzuiger. Die stofzuiger verbruikt denk ik wel minder energie alleen :stuck_out_tongue:

1 like