Budget- en besparingstopic

De consumentenbond ontvangt geen subsidie vd overheid, heeft geen winstoogmerk en wordt niet gesponsord oid door bedrijven. Al hun inkomsten komen uit de contributie die leden betalen of via diensten die je via heb af kan nemen. Dus in zoverre zou je ervan uit mogen gaan dat ze onafhankelijk zijn.

Wij hebben een ATAG cv, die is vorig jaar geplaatst. Hebben die keuze dus niet zelf gemaakt, maar de vorige bewoners zijn mijn schoonouders en wisten toen al dat wij erin zouden gaan dit jaar en hebben wel serieus gekeken naar wat een goede optie voor het huis zou zijn ipv we doen de goedkoopste erin, want hebben het huis toch al verkocht.

1 like

Vanaf woensdag bij de gele hallo supermarkt, aantal producten voor €1! https://www.jumbo.com/inspiratie/100-boodschappen-voor-1-euro

7 likes

@Random @tessel @Rebus
Dank voor jullie reacties! Ik dénk dat ik het snap. Misschien maar gewoon even mei afwachten haha, ik kan het me zo lastig voorstellen en beredeneren allemaal als ik dit zo lees.

Ik deeeeenk dat ik weet wat bij ons de gas vreter is. Werd vannacht wakker in een slaapkamer die als een sauna aanvoelde terwijl de verwarming uit stond en het raam open. Blijkt dat de verwarming beneden open stond en de thermostaat niet goed ingesteld was dus beneden actief probeerde te verwarmen. Wij hebben de verwarmingsbuizen voor beneden buiten de muren om lopen (jaren 30 huis) vanaf zolder en dat zijn flinke buizen. In de slaapkamer loopt er ook een en die was zo heet geworden dat hij de hele slaapkamer verwarmde. We verliezen dus zo enorm veel warmte voor de warmte uberhaupt beneden aankomt en de thermostaat afslaat.

In de muur wegwerken is geen optie (meer, ben helemaal klaar met de terror verbouwingen) dus gaan nu kijken of we het kunnen isoleren en aftimmeren. Misschien nog een tip voor mensen die dit herkennen van hun huis. Voordeel is wel dat er boven geen verwarming aan hoeft op deze manier :sweat_smile:

Wat fijn dat jij gevonden hebt waar het waarschijnlijk door komt! En ook dat het verbruik gewoon hoger was door de verbouwing. Hier kun je wat mee, hopelijk zorgt het uiteindelijk voor een vriendelijkere gas afrekening.

Hier geen verbouwingen afgelopen jaar en (ik dacht) echt geen gekke dingen. Wij hebben dus alleen twee douches en met die reden een grotere ketel en daar lijkt het “mis” te gaan. Ik ben dus zo stom geweest te denken dat die ketel alleen veel verbruikt als hij daadwerkelijk actief de douches of verwarming verwarmt, maar de ketel verbruikt in standby ook al ontzettend veel

Ja stom dat het zo onoverzichtelijk is, he? Ik kan dingen vaak vrij makkelijk berekenen maar loon en loonstrookjes zijn zo ingewikkeld dat het lastig redeneren is. Pas met je uiteindelijke jaaroverzichten is het een beetje te doen.

1 like

Kan iemand met mij mee denken/helpen. Ik betaal maandelijks stookkosten aan mijn verhuurder. Hoe kan ik ergens bij houden wat ik daad werkelijk verbruikt hebt zodat ze niet aan het einde van het jaar zeggen “joejoe, betaal nog ff 500 euro bij pls”.
Ik maak gebruik van stadsverwarming :).

Voor de rest kan ik mijn flat niet echt isoleren maar ik heb wel een waterbesparende douchekop, de boiler zet ik alleen savonds aan als er geen warm water is, er komt een vaatwasser (en alle andere elektrische apparaten zijn A+. Dus hoop zo echt de kosten te dekken.

Heb je inzicht in wat je meterstand nu is? Zo niet, dan kan je misschien eens bellen naar het bedrijf van de stadsverwarming om ze op te vragen. Dan weet je aan het eind in ieder geval wat de meterstanden waren.

Ik zie in de meterkast alleen iets voor het Water, en volgens mij Energie die het heeft over KwH?

Op mijn verwarming zitten ook een soort van kleine kastjes met cijfertjes op, moet ik die dan even bijhouden?

Ik weet niet goed of stadsverwarming overal hetzelfde werkt. In Utrecht had ik stadsverwarming via Eneco, maar Ista hield de standen bij. Dat gebeurde geloof ik in eenheden die al naar verhouding verdeeld waren over alle bewoners van ons gebouw :thinking: Ingewikkeld en ik had daar zelf ook helemaal geen inzicht in. (Behalve door Ista te bellen en te vragen naar de standen). Die cijfertjes op de verwarming klinken wel alsof ze het verbruik bijhouden, maar daar weet ik niets over.

@inezweski postte hier laatst over, vgm mag dat helemaal niet

Ik moet dit ook eens uitzoeken. Ik woon met 4 mensen in een huis maar wel allemaal een zelfstandige woning. In mijn contract staat wel dat we allemaal een individuele meter hebben. Ik woon hier nu een jaar en heb geen idee of het voorschot wat ik betaal een beetje klopt, heb er nooit iets van gehoord. Moet er maar eens achteraan.

Oke dit heeft niks met jou te maken verder haha.

Thanks allemaal, ik heb toch even de verhuurder gemaild met de vraag bij welk bedrijf ik moet zijn ivm stadsverwarming zodat ik daarmee contact kan opnemen erover.

Zijn er nog ergens goedkope treinkaartjes? Kan niks vinden :frowning:

NS flexabonnement nemen! Dalabonnement is nu eerste maand gratis en reis je buiten de spits en in het weekend met 40% korting.

https://www.ns.nl/nsflex/webshop?gclsrc=aw.ds&gclid=Cj0KCQjw5JSLBhCxARIsAHgO2ScS4rz4M5ZgvT9GOQLaW5fCCfWXISBh-FYjBL68DHH0Nnx-4sSLFlcaArIGEALw_wcB#/bestelling/producten

2 likes

Ja wat @Feather zegt, of een weekend vrij abbo nemen. Maand lang reizen in het weekend voor 32 euro (37 euro voor 1e klas :smirk:)

2 likes

Onlangs heb ik aan rentemiddeling gedaan voor onze hypotheek. Was super eenvoudig aan te vragen via onze hypotheek verstrekker. Scheelt toch weer ongeveer 30 euro netto per maand. Ondanks dat we slecht 2,5 jaar geleden onze hypotheek hebben afgesloten.

1 like

Gas duurder? Dit kan je allemaal doen om minder te verbruiken - https://nos.nl/l/2401847

Ik vond dit wel een handig artikel! Wij gaan vandaag eens uitzoeken hoe het hier allemaal werkt met CV/verwarming en denk ook folie achter de verwarmingen plakken.

2 likes

Wat is dat dan?

1 like

Wat verbruiken jullie aan Electra per dag?
Ik zie net in mijn app dat wij met zijn 2e op 10kwh per dag zitten. Nu ik alleen thuis ben, is dit. 3/4 kwh per dag.