Budget- en besparingstopic

Hoi! :wave:

Geen goede tip maar wel een goede vraag;
Hoe werkt het nou eigenlijk met zonnecollectoren?

Ik heb een energieabonnement afgesloten met Vattanfall en mijn maandbedrag wordt 68euro. Lijkt mij veel, maar goed.

Ik heb ook collectoren. Leveren die mij euro’s op of wordt de opbrengst verrekend met het daadwerkelijke verbruik en krijg ik het oas eind van het jaar terug.

Mijn persoonlijke situatie;
1 persoonshoishouden, nieuwbouw, 60m2 met slechts 1 wand grenzend aan een gevel. Ik had mijn door de leverancier in te schatten verbruik lager ingeschat… Ik kan het bijstellen in ‘mijn Vattenfall’. Is het reëel om bij te stellen denk je?

(Ik moet nog verhuizen. Vandaar dat ik geen ervaring heb met collectoren ondanks dat ik ze wel heb)

1 like

Bij zonnepanelen werkt het nu nog zo dat je opbrengst aan het eind van het jaar wordt verrekend met je verbruik. Je krijgt dus geen geld op je rekening gestort als je zonnepanelen hebt (tenzij je ook geen gasaansluiting hebt en meer opwekt dan je verbruikt). Dat heet salderen. Die regeling verandert waarschijnlijk wel per 2023 en wordt langzaam afgebouwd tot aan 2030.

1 like

68 is inderdaad wat veel voor jouw grootte, nieuwbouw. Ik zit op hetzelfde - niet ver van waar jij gaat wonen ook - en kom uiteindelijk uit rond de 30 per maand op jaarbasis (wel met cashback actie, anders ca. 10 euro per maand meer). Zelf heb ik hem ook op 60 staan, dan krijg ik tenminste een lekker spaarpotje terug :slight_smile: Zeker als je ook nog terug krijgt van de collectoren!

1 like

Als je het kan missen zou ik voor het eerste jaar die 68 laten staan. Dan weet je zeker dat je later niet hoeft bij te betalen en wordt het bedrag na een jaar aangepast op basis van jouw verbruik.

Ik zit zelf in een huis van 110m2 (energielabel A) met zonnepanelen en het bedrag is na een jaar van 89 naar 67 gezet.

Bedoel je dat we in dezelfde buurt wonen :star_struck:

Ik woon alleen, heb mijn verwarming nooit hoger dan 18 graden staan en moet door de stijgende energieprijzen 160 euro per maand gaan betalen omdat mijn huurhuis zo enorm slecht geïsoleerd is. Minder dan 100 euro aan energie betalen klinkt echt utopisch :open_mouth:

1 like

Wow, ik ben echt blij dat mijn huis goed geisoleerd is dan :open_mouth: Ik betaal nu 86 euro en de verwachting is dat ik nog 260 e terug krijg (verwarming staat ook vrijwel altijd op 18 en van april - oktober vrijwel uit).

Wtf waar woon jij in, vast niet een tweekamer app op 50/60m?

Nee maar ik kan me wel herinneren geloof ik waar jij gaat wonen, heb wel vriendinnen daar om de hoek!, ik woon ca 5-10 minuten, meer naar oog in al

Drie kamers! Maar wel allemaal vrij groot. Weet alleen de exacte oppervlakte niet. Plus het is een hoekappartement met heel veel ramen, allemaal van oud enkel glas en metalen kozijnen. Het is gewoon heel oud en slecht onderhouden want de verhuurder wil het uiteindelijk gaan slopen.

1 like

Interessant gelddagboek van iemand met een zeer goede baan (met weinig uren? Of al half met zwangerschapsverlof?)

Ik vind het bijzonder dat ze met een jaarinkomen van 140.000 dollar de druk voelt om een nog beter betaalde baan te zoeken, omdat haar mijn tijdelijk geen inkomen heeft? Misschien dat ze nog moet ervaren dat dat hier in Nederland meer dan voldoende is (understatement)?

10 likes

Ja ik verbaasde me ook over haar werktijden. En dit viel me vast op omdat ik momenteel ook bezig ben met een kinderwens vervullen, maar zij eet best veel gerookte zalm (en volgens mij ook rauwmelkse kazen) terwijl ze hoogzwanger is :open_mouth: Misschien een cultuurverschil?

Wel een relatable dagboekje verder, qua wat zij uitgeven en dat vooral aan eten is.

Rituals douchefoam is heerlijk maar wel echt €8,50 per fles. Als je van die foam douchegels houdt zijn er tegenwoordig echt veel goede alternatieven, ik ben bijv echt gek op deze:

Nu 2e halve prijs dus €3,75 per fles.

2 likes

Ja dat is echt crazy, vooral met de huur die ze hebben ook.

Edit: ik zie dat ze alleen tijdelijk naar NL zijn verhuisd en dat ze eigenlijk in New York wonen en meerdere kinderen willen. Dan snap ik het wel weer haha.

1 like

Ik moet ook nodig besparen, het geld gaat vooral verloren in onnodig boodschappen doen. Op dit moment doen we 5 x per week boodschappen omdat we beide niet veel overzicht hebben en vaker voor gemak gaan. Ik vind het heel lastig lijstjes te maken en vooruit te plannen.
Ik wil ook meer naar de Lidl.
.

Ik vind rituals sowieso een vreselijk merk en heel erg overrated.

7 likes

Ik heb vorige maand eindelijk een kasboekje gemaakt voor mezelf en ook gelijk wat actie ondernomen om te besparen (andere autoverzekering, onnodige abo’s opgezegd) en ik kwam erachter dat ik in theorie echt meer kan sparen dan ik nu doe. Maar natuurlijk als ik net ben begonnen komt de rekening van het ziekenhuis (doei eigenrisico) en valt de tandarts duurder uit dan verwacht. :unamused:

Gelukkig gaat het op onze gezamenlijke rekening wel helemaal prima, maar toch irritant, want ik hoopte juist ook mijn eigen spaarrekening weer lekker aan te kunnen vullen.

2 likes

Wij hadden dit ook en waren echt belachelijk veel geld aan boodschappen kwijt (€150 per week voor 2 volwassenen en een 1 jarige). We gaan nu voor de basic dingen (yoghurt, groenten, pasta, fruit etc) naar de Aldi. Die zit nota bene het dichtst bij ons huis. Alleen dat scheelt echt al veel geld! De wat meer bijzondere dingen (havermelk etc) halen we nog wel bij de ah. Door deze aanpak en van te voren een weekmenu te maken besparen we bijna de helft.

2 likes

Wat een langdradig stuk met onnodige details. Balen dat ‘Z’ niet kan koken, maar geef gewoon een puntsgewijs overzicht van je uitgaven. Dankje!

10 likes

Ik probeer nu 1x in de week de weekboodschappen te doen en dan bedenk ik in grote lijnen wat ik ermee kan koken. Er is altijd wel een dag of 2 in de week, dat je iets makkelijks eet/afhaalt of leftovers eet, dus ik plan niet altijd een weekmenu vol. Ook kijk ik in de folders wat de aanbiedingen zijn.

Wat bij mij echt heel erg scheelt met naar de supermarkt gaan is altijd de boodschappen toevoegen die snel opgaan. Bij ons gaan veel eieren, (plantaardige) melk, fruit etc er doorheen. Sinds ik die standaard dubbel koop, scheelt dat in extra bezoekjes aan de supermarkt.

2 likes