Ik doe ook altijd mijn weekboodschappen op de fiets, maar ik heb postfietstassen en daar kan heel veel in. Neem er trouwens ook altijd 12 l kattenbakzand in mee.
100 euro, denk ik. Lager lukt niet. Is wel alleen eten voor mezelf.
Gaat het dan echt alleen maar om overleven of mag het nog wel iets meer zijn dan dat? Als het alleen overleven is zou ik denk alleen maar rijst en bonen eten. Dat lukt dan wel met een paar tientjes, koop gewoon paar gigazakken bij de Turkse supermarkt. Of wel nog normale maaltijden koken bedoel je?
Iets van 150 euro. 100 euro is wel echt heel krap. 20 euro per week aan boodschappen zit je snel op, zelfs als je goed op let. En wat @lemongrab zegt is wel een goede. Ik ga er maar vanuit dat je wel gewoon wilt leven dus ehm hoe ik het aan zou pakken.
- zoveel mogelijk recepten zoeken die bouwen op een groente (zie bijvoorbeeld dat boek van Karin Luiten)
- Vega recepten opzoeken
- diepvries met minimaal vijf lades aanschaffen
- brood in de aanbieding kopen
- bulk verpakkingen kopen
- voorraadkast aanleggen met producten waar je in een handomdraai een goedkope voedzame maaltijd mee kan maken (dus ook hier recepten op zoeken) - voorkomt impuls aankopen en eten bestellen
- zelf dingen bakken als koekjes e.d. of juist gewoon goedkope koekjes kopen
- minder snacken, minder voorverpakt kopen
- kruidenvoorraadkast aanleggen (en zelf kruidenmixen maken - ook wel kookboeken van)
- bij een goedkope supermarkt boodschappen doen
- recepten opschrijven van familie/vrienden - vaak is dat goedkoper dan de recepten die je ziet op bijv. de ah website of in kookboeken (vooral door de hoeveelheid ingrediënten die je nodig hebt)
Is dit ivm je plan om op jezelf te gaan wonen? Want een eetplanning maken is ook handig, maar ik zou die niet strak maken voor 7 dagen. Zelf hou ik meestal 3 a 4 dagen aan. Ik heb altijd wel sauzen oid in de diepvries liggen en heb zo genoeg ruimte om last minute iets te eten met vrienden, om toch pannenkoeken te bakken of wat dan ook zonder eten dan weg te moeten gooien of om midden in de nacht nog iets te maken omdat het anders bederft.
En ik denk dat ik zou bedenken waar je echt echt niet op wilt bezuinigen (tenzij het echt niet anders kan) en je die luxe permitteren. Bijvoorbeeld als je echt dol bent op energiedrank en je normaal altijd Red Bull drinkt. Dat is duur. Alleen nog maar goedkope drinken is niet zo leuk denk ik (wel goed voor je tanden want dan stop je misschien wel ;p) maar lastig vol te houden. Dan zou je misschien 2 blikjes Red Bull per week kunnen drinken, dat zijn dan 8 blikjes per maand. Nog steeds best een grote kostenpost, maar het wel waard want je geniet er intens van. Zo kan je een strak budget beter volhouden!
Als ik mijn boodschappen voor een weke bestel bij de Jumbo ben ik veel minder geld kwijt dan wanneer ik naar die fysieke winkel ga. Ik denk omdat ik dan minder in de verleiding kom om extra dingetjes te kopen…
Iets dat ik wel echt altijd heel duur vind maar wel altijd in huis wil hebben is kaas, iemand nog een tip waar die het voordeligst is? Ik heb het liefst geen jonge of 30+ kaas.
Alleen boodschappen? Denk 150 maar gaat dan wel krap worden als mijn vriend hier ook 2 weekenden is in de maand (we houden beide erg van eten). Wat ik nu al doe en dan nog meer zou doen is 2 dagen hetzelfde eten.
Ik zou echt zeggen 200 euro. 100 euro is wel te doen voor een maand ofzo als het echt /panik\ is maar dan kan je eigenlijk nooit iets extra halen, of naar de bakker, of een gebakje voor je verjaardag (denk ik) en dan zou ik het heel snel beu zijn
200 euro als je alleen bent vind ik wel veel. Ik lees hier bijvoorbeeld regelmatig dat mensen voor €30 p.p.p.w boodschappen doen en dan eten ze echt niet alleen maar melba toastjes met tomatenpuree.
Dus denk dat €120 per maand voor 1 persoon wel realistisch en haalbaar is.
Ik zou dat echt niet redden denk ik, maar dat is dan mijn probleem
Ik kom iedere maand wel uit op 200 nu. Ik hou gewoon van veel eten. Zou misschien iets minder kunnen zijn als ik vrijgezel zou zijn, vriend eet hier altijd de kasten leeg.
Een bedrag kan ik er niet voor je op plakken, maar:
- dingen zelf maken/voorbereiden (dus geen voorgesneden dingen of kant en klare dingen als soep, saus, kruidenmix, maaltijden)
- veel koken en in porties invriezen of meerdere dagen eten
- naar de markt, Turk en Lidl/Aldi
- een voorraadkast opbouwen met aanbiedingen en voordeelverpakkingen, plus kruiden die je bij de Turk of toko haalt
- je een aantal goedkope recepten eigen maken
- met het seizoen mee eten
Mijn favoriete goedkope maaltjes:
- vega chili
- linzencurry of linzensoep
- überhaupt soep eigenlijk, je kan alle groente + bouillon + kruiden koken en pureren, eventueel een aardappel erdoor koken om het iets dikker te maken
- frittata (gewoon dikke omelet met alles wat je nog in de koelkast hebt en op moet)
- gebakken rijst met restjes groenten en ei erdoor geklutst
- stevige groenten die je in de aanbieding vindt met olijfolie en peper en zout + kruiden die je lekker vindt geroosterd in de oven
- je kunt een pastasaus maken van ui + knoflook bakken met elke groente die je lekker vindt en er dan een schep yoghurt of room doorheen roeren met kruiden en als je het hebt wat geraspte kaas
- je kunt ook een overschotel maken van elke groente kleingesneden en geroerbakt met ui en knoflook en kruiden tot het gaat is, en dan aardappels koken en stampen met melk of boter of crème fraiche, wat je maar hebt, dat eroverheen smeren in een ovenschaal en halfuurtje op 180c
Ok ik kan eeuwig doorgaan hahah HMU als je een keer wil weten hoe je met bepaalde ingrediënten cheap kan koken hahaha
Maar de vraag is niet wat je nu uitgeeft, toch? Er werd gevraagd naar het laagste bedrag waarmee je het zou kúnnen doen, en ja dan lever je vast wel wat in qua “lekkere dingen” maar dan kun je nog steeds gezond en gevarieerd eten. Nu let je er waarschijnlijk niet op omdat je koopt wat je wilt, maar niet willen is iets anders dan niet kunnen
Ik denk dat de 120 van @Calabasas heel redelijk is; voor 10 a 15 euro per week heb je (van een goeie markt) al genoeg groente en fruit en als je dat aanvult met pasta, rijst, brood etc van huismerk en op aanbiedingen let, goed je koelkast leeg eet, kom je een heel eind.
Ja dan is mijn antwoord 150. Maar misschien kan het wel nog lager idd, oke 120 euro als max.
Ik probeer inderdaad 120-150 euro aan te houden voor eten/huis. Mooiste zou zijn als daar ook nog katteneten en grint bij zou zitten, maar dat wordt lastig.
Ik zou barebones denk ik ook op ~€30 pppw uit komen. Als de eis is dat je dan ook nog gezond en gevarieerd eet.
Dan wordt het bij mij denk ik ontbijten met havermout, brood met pindakaas als lunch, appels/bananen en goedkope biscuitjes tussendoor en water of thee (1 zakje voor een hele pot) als drinken. Qua avondeten grote porties koken van goedkope maaltijden (linzensoep, chili sin carne, pannenkoeken enzo)
Oja, als je ook een beetje normaal wil leven maar wel prijsbewust zou ik ook zeggen 120 ong per maand, dat heb ik als student jaren gedaan. Met tips zoals die van @grace en @Marquez moet dat wel lukken. Ik zat voor dat bedrag ook niet eens reclamefolders door te spitten voor aanbiedingen.
Mijn vriend en ik hebben nu 300 euro per maand op de gezamenlijke rekening voor eten maar moet eerlijk zeggen dat we bijna altijd wel wat bij moeten storten. Maar als ik op zou letten zouden we het daar wel van redden, dus ik zou ook zeggen als minimum (dus wel goed opletten maar dat je nog wel een beetje normaal kan eten) 120-150 euro pp. Als het echt zou moeten zou 100 pp ook nog wel lukken maar dan wordt het wel echt puzzelen.
Geen sorry vond het een leuke vraag! Maar dacht dat je er mee bezig was vandaar
Ik zit zelf rond de 150-200 euro per maand, maar heb alleen een vriesvakje en weinig ruimte voor voorraad.
Denk dat als ik een losse vriezer had, ik 100 euro zou kunnen besteden omdat ik dan restjes kan invriezen, to good to go kan gebruiken en meer groenten/vleesvervangers in de aanbieding kan kopen.
Doet me ook wel een klein beetje denken aan boekweitgrutten! Handig voor pannenkoeken bakken, gewoon als pap (zoet of hartig), of na het als pap te hebben gekookt opbakken.
Alleen heb ik dat nog nooit als vervanging van rijst oid gezien. Kan ik wel eens proberen. En polenta ga ik ook eens kopen!
@Quinoa dat kan ik bevestigen dat het echt veel geld scheelt als je een normale diepvries hebt. Ik had eerst ook een vakje en dat is echt waardeloos qua voorraad. Je wordt wel handig met proppen enzo, maar echt veel besparen kan je niet.