Ik heb met mijn vriend een gezamelijke rekening waarop een bedrag storten en waar de vaste lasten en boodschappen afgaan. Daarbij gebruik ik de app You need a budget om alle geldstromen/af en bijschrijvingen zo bij te houden (kost wel geld, maar heb daardoor wel beter overzicht en een streefbedrag kunnen sparen. Dus dat is voor mij al waard om te betalen). Zo zie ik voor zowel de gezamelijke als mijn eigen rekening hoeveel die spontane etentjes of lunch to go’s ineens kosten in totaal.
Wij storten allebei maandelijks een bedrag naar de gezamenlijke rekening waar we de vaste lasten van betalen (hypotheek, verzekeringen, boodschappen). Dan stort ik een deel naar mijn spaarrekening en een deel blijft op mijn lopende rekening staan om vrij uit te geven.
Ik woon alleen en geef per maand zo’n 150 euro aan boodschappen uit, maar daar reken ik geen thuisbezorgd bij en dat is ook zeker 150 euro per maand… Als ik ergens op kan besparen is het dat wel, maar na een lange werkdag is dat soms zo moeilijk te weerstaan. Ik hoef ook niet perse te besparen, maar het is wel een groot bedrag.
Dit doe ik ook zo, precies de dag nadat ik mijn salaris ingepland heb (ondernemer). Zodat ik niet meer kan uitgeven dan wat ik van te voren heb bedacht.
Wel soms ingewikkeld want heb een wisselend inkomen een ook een wisselend uitgavenpatroon, omdat we een eigen huis bouwen in eigen beheer.
Hierdoor heb ik 6 rekeningen:
prive lopend, prive spaar, gezamelijke rekening, zakelijk lopend, zakelijk spaar (buffer voor belastingdienst etc) en een bouwdepot.
Hierdoor eigenlijk echt geeeen idee van wat er in komt of uit gaat. En het is door alle transacties ook gewoon niet bij de houden. (alleen zakelijk update ik 1 x per 3 maanden een excel file) Een boekhouder vind ik te duur, en dat zou alleen voor t zakelijke zijn. Heb wel een accountant die alles 1 keer per jaar checkt.
Edit: Heeft iemand tips voor een eenvoudig gratis boekhoudprogramma of andere software waar je een onbeperkt aantal in kunt bijhouden? (vooral voor prive gebruik) Geen zin om alle facturen te uploaden maar gewoon aan de hand van je rekening koppelen oid. Geen geduld voor zulke dingen dus moet heel simpel zijn.
Bij ABN AMRO heb je grip voor particulier gebruik, weet niet of dat is wat je zoekt?
The Happy Financial schrijft hier veel over, daar staat vast een (goede) tip tussen
Wie stapt er geregeld over naar een andere energiemaatschappij? En hoe pak je dat aan? En sluit je dan een contract voor 1 jaar af? Ik lees overal dat het goedkoop is om steeds over te stappen, maar ik vind het best lastig.
Ik stap ieder jaar over als ik weer net m’n jaarfactuur heb gekregen. Sluit idd altijd af voor één jaar.
Gewoon vergelijking invullen op bijvoorbeeld gaslicht.com en dan de goedkoopste kiezen.
Ik kies altijd wel een groene (https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/de-groenste-energieleverancier), eentje die een 9+ krijgt bij die rapportcijfers, maar dat moet je zelf weten natuurlijk.
Je moet dan op gaslicht.com een paar gegevens invullen en vervolgens wordt het geregeld. Super easy
He dank je! En houd jij er rekening mee in welke periode je overstapt? Ik lees dingen over niet in de winter of juist wel in de winter overstappen
Nee gewoon elke keer precies na een jaar. Bij mij valt dat rond december. Waarom zou dat uitmaken dan?
Ik las bijv dit:
De juiste overstapperiode
De juiste periode voor de overstap hangt samen met uw eindafrekening en de looptijd van uw contract. Uw termijnbedrag is afgestemd op uw jaarverbruik. In de zomer betaalt u daarom verhoudingsgewijs te veel en in de winter te weinig.
Dus ik twijfel nu of ik nou nu moet overstappen of juist na de winter.
Dit maakt niet uit.
Je nieuwe termijnbedrag wordt berekend over wat je het afgelopen jaar hebt gebruikt. Het hele jaar, dus zowel zomer als winter als lente als herfst.
En aan het einde van dat jaar berekenen ze altijd nog wat je daadwerkelijk hebt verbruikt. En krijg je evt teveel betaald geld terug.
Dus het maakt echt geen bal uit wanneer je overstapt!
Super bedankt! Nog 1 vraag: stap jij dan steeds over voor een jaar tegen een vast tarief?
Ik wissel ook elk jaar via easyswitch.nl, en dan voor 1 jaar tegen vast tarief, als het dan weer overstaptijd is (bij mij april) sturen ze een mail om je te herinneren. Langere contracten zijn meestal niet goedkoper, omdat je dan in het tweede/derde jaar de overstapbonus misloopt.
Dit inderdaad. Dus het maakt wel degelijk uit wanneer je overstapt, tenzij je het precies doet na je afrekening.
Ja, maar dat is toch ook precies de bedoeling.
Kan maar hoeft niet. Als je geen regelmatige overstapper bent, is de kans groot dat je een variabel contract hebt en dus elk moment mag overstappen. Dan is het wel handig om op te letten dat je niet overstapt als je na de afrekening enkel nog wintermaanden hebt gehad.
Maar uiteindelijk betaal je natuurlijk voor je daadwerkelijke verbruik, dus of dat nou rechtgetrokken wordt of niet, als je verbruik ongeveer hetzelfde blijft maakt het niet uit wanneer je overstapt en kun je dat beter eerder doen (als je het niet elk jaar doet) om zo eerder al geld te kunnen besparen (door zo’n overstapbonus).
Dat is wel waar inderdaad. Ik ben zelf alleen een keer overgestapt na de winter en het is best zuur om 300 euro bij te betalen als je overstapt om een tientje minder in de maand te betalen haha. Uiteindelijk is het gewoon je verbruik en zou het zich rechttrekken als je een keer overstapt na de zomer… dus dat heb ik nu maar gedaan.
Ik stap ook ieder jaar (rond deze tijd) over. Maar nu gaan wij aankomend jaar nog verhuizen en in het nieuwe huis hebben we een warmtepomp en geen gas meer, weten jullie of ik dan nu al rekening moet houden met iets?
Om verder op bovenstaande in te gaan, sprak zo’n salespersoon van onze huidige energieleverancier waarom het goedkoper is om opnieuw af te sluiten voor kortingen en niet langer dan een jaar klant te blijven(waarom dit niet juist beloond wordt) ze gaf aan dat de meeste mensen dit nooit doen en jarenlang klant blijven bij 1 zaak. Ik zei dat ik het makkelijk besparen vind om gewoon elk jaar de goedkoopste te kiezen maar ze gaf aan dat dit op langer termijn niet altijd is omdat momenteel de prijzen erg stijgen en als je ergens 3 jaar lang vast tarief kiest je dan veel goedkoper uit bent. Nu twijfel ik…