Beugels

Ik heb vandaag het plan besproken met de tandarts. Ik ben heel blij dat dat wat ik graag wilde en ook als belangrijkste wens heb doorgegeven, in het uiteindelijke resultaat ook zichtbaar is. Ik heb een vrij smalle kaak en omdat mijn tanden en kiezen ook nog naar binnen vallen is het optisch nog smaller. Als ik lach zie je naast m’n voorste 4 tanden dus niet meer zo veel en dat stoorde me heeeel erg. Die tanden en kiezen kunnen een heel stuk naar buiten gezet worden waardoor dat smalle minder zal worden. Daarnaast wordt m’n overbeet en verdere scheefstand ook gecorrigeerd.
Qua kosten valt het me ook mee. Ik zal 13 bitjes van 2 weken moeten dus ik zal ± een half jaar bezig zijn. De begroting is inclusief alles (controles, spalkjes nadien) zo’n 1800 euro.
Over 2 weken zullen de eerste bitjes binnen zijn en wordt ik gebeld om een afspraak te plannen om te gaan plaatsen. Ik kan echt niet wachten.
Ik vind het wel nog moeilijk om me voor te stellen hoe mijn gebit eruit zal gaan zien en wat voor effect dit op mijn gezicht zal hebben.

In de spoiler een foto van het plan van mijn bovenkaak, boven is na de beugel en beneden is voor/nu.

Samenvatting

[details=“Samenvatting”]

2 likes

M’n invisalign is er sinds vandaag officieel uit! Ja, het is veel geld, ja, het vergt geduld maar man… Als ik de voor/na foto’s naast elkaar zet ben ik ZO blij :smiling_face_with_three_hearts:

9 likes

Wat “leuk”, ik heb een beetje hetzelfde probleem, maar bij mij zijn de kiezen nog meer naar binnen gegroeid. Ik krijg 52 bitjes, 22 maanden🥲

Vandaag de laatste gebitsafdrukken laten maken en dan 22 juli krijg ik de Invisalign. Eindelijk een stap dichterbij een mooi gebit. Toen ik vorige week de offerte tekende dacht ik wel even slik, maar als ik het nu niet doorzet ga ik daar echt spijt van krijgen.

6 likes

Wat leuk! Wordt het een lang traject?

1 like

± 1,5 jaar waarschijnlijk. Ik krijg over 2 weken ook nog een filmpje / bespreking nav de afdrukken van vandaag met hoe ze verwachten dat het eruit komt te zien.

Wat fijn dat je beugel is geplaatst! :grin: Ik poetste idd handmatig, vond ik fijner! Heb je ook wat wax meegekregen? Ik kreeg de eerste weken na het plaatsen pijnlijke plekken in m’n mond en wax hielp heel erg tegen de pijn. :ok_hand:t5:

1 like

Ik ben over precies 1 week klaar met mijn invisalign, mits ik niet helemaal tevreden ben dan krijg ik weer nieuwe afdrukken en een vervolgplan. Ik twijfel nu heel erg omdat 1 hoektand (niet helemaal 100% perfect staat, maar ik weet eigenlijk niet of ik het dat dan waard ga vinden.
Ik moet dan weer nieuwe afdrukken maken, weer 6-7 weken wachten op de aligners, en dan wss nog 3 maanden de ivisalign dragen…
Weet iemand eigenlijk hoe die 6-7 weken dan overbrugd worden? Moet ik dan mijn laatste beugel al die weken blijven dragen? En gaan de attachments er wel al af?

Mocht je pijnlijke plekken krijgen van het schuren van de beugel, helpt kamille thee! 2 kopjes per dag :). Was echt mijn redding haha.

Ik poetste elektrisch en had een of ander klein borsteltje voor tussen in, onder de draad. Ging prima!

Heb je ook van die wax meegekregen?
Edit: haha @Dossantos vroeg precies hetzelfde

1 like

Ja, de eerste week is even wennen. Dat komt vanzelf :slight_smile: Ik had soms dezelfde dag wel al pijn als er een nieuwe draad in was gezet/aangedraaid maar andere keren duurde het wat langer.

Ik bedoel niet echt van die ragertjes maar die gebruikte ik ook. Volgens mij had ik zo’n cheap tandartsaccessoiresetje van de action gekocht waar van die dingen met metalen haakjes/uiteindes inzaten en ook een soort mini borsteltje haha.
Zo’n metalen haakje kan soms ook wel van pas komen als er weer iets blijft hangen 🥲

Maar voor je het weet ben je al weer maanden verder en zie je al verschil, dan weet je waar je het voor doet!

1 like

Hmm das bijzonder. Zit je nu aan de eerste ronde?

Want ik heb 39 aligners, tot en met 30 ‘actief’ en dan kijken we of we tevreden zijn, en dan kan ik met die 9 overbruggen tot een spalkje + nachtbeugel of de eerste set refinement

Ik was na 7 maanden niet tevreden en heb het toen laten verlengen. Moest toen nogmaals 7 maanden. dit viel binnen de garantie en heb hier dan ook niet voor hoeven te betalen.
Ik zou die 3 maanden wel doen, dat tandje is zonde van de tijd en geld die je erin hebt gestoken om het niet te doen. Mijn ervaring is dat het toch atlijd nog iets terugloopt. Ik heb ruim 2 jaar heel trouw elke nacht mn nachtbeugel gedragen en daarna een spalkje laten zetten. Mijn hoektand is ook iets verschoven (niet storend) maar je kan wel zien dat het terugloopt.

Ja eerste ronde (invisalign light - 7 aligners á 2 weken)

@Perzikjes ja ik denk dat je gelijk hebt, bedankt!

Ik heb nu 2,5 week m’n beugel (ook keramische slotjes), heb ook nog vrijwel geen pijn gehad. In het begin heeel af en toe n klein beetje gevoelig met kauwen maar ook alleen maar aan 1 kant en heb er ook gewoon ‘doorheen’ gegeten. Ik had de eerste dag/2 dagen ook geen last aan m’n wang ofzo, voelde ook niks scherps. Daarna wel een paar dagen last gehad (ook weer alleen maar aan 1 kant en alleen boven). Heb denk ik 3/4 dagen van die wax gebruikt en toen was t weer over. In het begin voelde het bij mij ook wat onwennig maar nu heb ik vaak dat ik gewoon met m’n mond dicht zit en die beugel niet eens voel of er bewust van ben. So far so good dus.
Heb wel af en toe als ik in de spiegel kijk dat ik dan voornamelijk tegen die brackets aan kijk voor m’n gevoel, en je dus soort van alleen kleine tanden ziet. Dus dan voel ik me net Roelvink met afgeslepen tandjes 🥲

Edit: ik poets elektrisch trouwens! En dan idd met zo’n ragertje en dan ‘s avonds nog met zo’n fluoridespoeling

Ik poetste in het begin inderdaad handmatig op aanraden van de ortho, maar ik vond dat toch minder schoon voelen dus ik ben weer elektrisch gaan poetsen. Tussen de draadjes maak ik met ragers schoon en dat gaat prima!

Hahah dat wordt echt minder! De eerste avond met mijn beugel ging ik noedels eten en dat was ook een groot drama, maar na een paar dagen was dat al veel minder. Nu blijft er nog nauwelijks iets tussen zitten.

1 like

Hahaha dit is zo herkenbaar. Alleen al bij die elastiek button bij invisalign, hele maaltijden man

1 like

Ik werd vanochtend gebeld dat mijn aligners er waren en dat ze graag een afspraak wilde inplannen. Ik kon vanmiddag al terecht omdat er iemand was uitgevallen, mega snel! Ze hebben nu op 4 plekken tussen m’n tanden moeten vijlen om ruimte te maken zodat de tanden kunnen schuiven. Heb de eerste aligner al in! Over 2 weken moet ik terug, dan krijg ik ook de attachments en bitje 2 en 3 mee.
Het voelt een beetje gek, krijg vooral veel speeksel en slis een klein beetje, maar het valt me heel erg mee tot nu toe

2 likes

Hoe vond je dat vijlen? Ik zie daar echt tegenop