Ik ben momenteel echt een behoorlijk gefrustreerd. Er moest een botanker geplaatst worden door de kaakchirurg, naar mijn weten rechts. In de verwijsbrief stond links, dus de kaakchirurg heeft de ortho gebeld om het te checken, en uiteindelijk zou het tock links moeten. Dus ik dacht dat ik het dan verkeerd begrepen had. Kom ik bij het volgende consult, had het toch rechts gemoeten. Echt die grap heeft me €700 gekost, en dan moet hij er nog uit ook. Ze kunnen het anker wel gebruiken voor iets, maar nu moet ik nog langer, en ik ben al twee jaar bezig. Ben zo geneigd om hem er uit te laten halen en een andere ortho te zoeken, want ik heb ook het idee dat er weinig gebeurd.
In elk geval niet dubbel betalen hoor! Is hun fout dat ze hem op de verkeerde plek zetten en zeker bij zo een bedrag wel de moeite om wat van te zeggen
Oh wat kut zeg! Vervelend ook dat je het gevoel hebt dat er niet zo veel gebeurd, zie je zelf ook geen verschil? En heeft de ortho iets gezegd over hoe lang je nog ongeveer bezig bent? Je zou denken dat je met 2 jaar een heel eind bent.
Ik heb komende dinsdag weer consult en ga dan aankaarten dat ik er echt niet blij mee ben. Er was mij gezegd twee jaar, die tik ik in juli aan. Dus ik ben benieuwd wat ze te zeggen heeft.
He allemaal, ik heb twee weken geleden een scan gehad van mijn gebit en wacht nu op de volgende afspraak voor invisalign. kijk er erg naar uit, en zie er erg tegenop! fijn om hier tips en adviezen te lezen. Ik ben me aan het voorbereiden door oa wax en tandenborstels te kopen!
De schatting van de ortho was dat ik een jaar bezig zal zijn, hopelijk volgend jaar voor de zomervakantie klaar. Dat valt me reuze mee, ik had langer verwacht vanwege crowding en crossbite.
hoe snel zagen jullie verschil/vooruitgang?
Bij mij is gebeurt het meeste nu achterin, dus nu met bitje 9 van 39 zie ik nog geen enkel verschil. Maar komt vast wel .
Ik heb nu een aparte tandenborstel voor mijn aligner, om zonder tandpasta mee schoon te maken. Moet ook opletten dat ik genoeg van die stokertjes gebruik van anders wordt mijn tandvlees echt gevoelig. En ik heb overal tissues liggen om ze snel even uit te doen. Voor de rest heb ik niets extra nodig gehad
Poetsen jullie elke keer dat je iets gegeten of gedronken hebt je tanden voor je je aligners weer in doet? Invisalign adviseert dat wel maar ik moet van mijn ortho alleen spoelen met water omdat je anders je glazuur beschadigt omdat je veel te vaak poetst per dag. Alleen voelt het soms niet zo fris vind ik om meteen na eten weer mijn aligners in te doen zonder te poetsen dus ik zoek nog even een goede manier voor mezelf hiervoor.
@liefie ik kreeg wax van mijn ortho! Verder heb ik niks maar ik wil denk ik nog wel een orthokey kopen omdat ik nu niet altijd overal mijn handen kan wassen als ik ze in en uitdoe en nu met corona vind ik dat toch niet zo prettig.
Ik zag best snel vooruitgang! Maar dat komt misschien ook omdat ik ‘maar’ 14 bitjes heb gehad dus dan zal het wat vlotter verlopen allemaal. Wat ik echt aan kan raden is van dat spul wat gebruikt wordt om kunstgebitten mee te reinigen, van die soort van vaatwastabletten haha. Mijn ervaring is dat het bitje nooit echt helemaal schoon wordt met poetsen en zo’n “oplossingspil” wat je in warm water doet met je beugel verwijdert de bacteriën. De beugel ziet er daarna bij mij ook altijd weer schoner uit.
@Lemongrab zeker niet elke keer poetsen want dan blijf ik aan de gang. Deed het in het begin wel, maar werd gek van de constante tandpasta smaak in m’n mond. Nu drink ik vaak na het eten nog wat water en/of spoel m’n mond om en doe de beugel dan weer in. Vond m’n orthodontist helemaal prima.
@tessel ik kan me voorstellen dat het dan per persoon verschillend is. Als er eerst ruimte achter in wordt gemaakt, dan duurt het een tijd voordat ze met de voortanden kunnen gaan schuiven. Hopelijk zie je nu binnenkort resultaat, dat motiveert denk ik! Heb jij veel pijn gehad in het begin, niet alleen van je tanden maar vooral ook tandvlees, wondjes enzo?
Clo, 14 bitjes is echt weinig, fijn. Bedankt voor de tip voor kunstgebitreiniger, ik zet 'm op mijn to do lijst.
ik vind het fijn om wat te kunnen doen tijdens het wachten, en leveringen via bv AliExpress duren altijd even voor het binnen is. Ik heb extra die site orthokeys gekocht, en bakjes die ik op plaatsen neer kan leggen als ik de beugel even uit wil doen (bv keuken, werk, …). Op basis van reviews heb ik een nagelvijl gekocht voor scherpe randjes, heeft een van jullie daar last van gehad?
@lemongrab dat is een goede vraag, ben ik ook erg benieuwd naar! hoe gingen bij jou de eerste dagen/weken?
Qua motivatie gaat het goed hoor! Zou leuk zijn om binnenkort wat te gaan zien, maar wacht het rustig af.
Ik had in het begin wat last van de elastiekbutton aan de binnenkant, die schuurde langs mijn tong. Nu is het allemaal prima te doen qua ongemakken.
Ik heb hem pas net een week dus kan nog niet heel veel erover zeggen, qua ongemakken is het me in ieder geval 100% meegevallen tot nu toe. Ik krijg de aligners vrij makkelijk zelf uit, heb weinig tot geen pijn en andere ongemakken ervan - en daar had ik me wel op voorbereid dus dat was een fijne meevaller. Een paar keer even kort last gehad van wat scherpe randjes maar dat was binnen een dag wel weg, ook niks hoeven afvijlen. Het praktische aspect met eten/drinken/aligners uit en in doen vind ik nu nog het meest wennen, vooral als ik buiten de deur ben of op sociale afspraken (zaterdag was ik even lunchen in de stad en daarna wat drinken op een terras en dat vond ik wel een beetje gedoe), maar dat went vast ook wel als ik er een beetje een routine in heb gevonden. Ik heb 44 aligners en het gaat ook wel even duren waarschijnlijk voor ik vooruitgang zie, pas vanaf 20 lijkt het voorin een beetje te gaan veranderen.
M’n beugel is zojuist verwijderd. M’n tandvlees is nu op sommige plekken wat dik en gevoelig. Dat trekt na een tijdje weg volgens m’n ortho. Heeft iemand anders dat ook ervaren?
Ik heb vandaag de scans en foto’s van mn gebit laten maken. Ik kan over ± 1,5 week terug om het plan te bekijken en als ik dan akkoord ben, dan gaan ze de bitjes produceren! Ben heeeel benieuwd. Ik wilde dit echt al jaren en nu is het eindelijk bijna zo ver.
Ik had dinsdag foto’s laten maken voor m’n invisalign en heb nu het plan al ontvangen!
Ik twijfel zo erg, omdat ik dus bijna 31 ben en het 22 maanden gaat duren… Dan ben ik dus 33 als ik weer beugelloos ben. Dat voelt zo lang:(
Ook moeten er drie verstandskiezen getrokken worden.
Pfoe het eindresultaat is wel echt mooooi maar moet het even laten bezinken.
Ja, heb net een vriendin gebeld en die was helemaal voor toen ze de simulatie zag van het eindresultaat! Moest het even laten bezinken allemaal haha.
Hoe vond jij het trekken? Zijn het je verstandskiezen? Ik moet er ook drie trekken en vind dat best spannend.
Jaaa super blij mee! Kijk steeds in de spiegel haha. Zal binnenkort een before & after posten.
Sorry weer een belastingvraag😬
Mag je alleen de kosten van de beugel zelf opgeven of ook de controles etc?
Alles!
Vervelend dat je er nu last van hebt, maar wel fijn dat het trekken zelf prima te doen was. Zie daar echt tegenop, maar nu wel iets minder!
Bij mij een week nadat de laatste kies werd getrokken al!