Beugels

Dat is mij ook niet 100% duidelijk. Ik weet dat ik dit sowieso wil, dus ik ga het proberen en hoop een deel terug te krijgen. De kosten voor de tandarts zijn aftrekbaar, een orthodontist is ook een tandarts dus :woman_shrugging:t2:

Het valt onder tandartszorg, dus als het goed is kun je het aftrekken als je boven het drempelbedrag uitkomt @Marsepein

2 likes

Nou dat lukt wel :joy:

1 like

Hier ga ik volgend jaar vragen over stellen in het belastingaangifte-topic :’)

1 like

Weet jij dit misschien; Moet je die rekeningen van de orthodontist dan uploaden bij je zorgverzekering (niet dat deze het vergoedt, maar zodat het daar in het systeem staat) of moet je ze uploaden als je je belastingaangifte doen?

Ik heb niks geupload, ik heb gewoon de niet vergoede kosten ingevuld bij zorgkosten. De facturen zelf heb ik in mijn papieren administratie voor als de belasting wil controleren. Ik weet niet precies hoe het werkt met uploaden, ik kan mijn rekeningen sowieso inzien via de zorgverzekering, omdat ik dit jaar wel weer wat vergoed krijgt :partying_face: Je kan het even bij je ortho checken over de rekeningen/zorgverzekeraar, daar zullen er wel raad mee weten.

1 like

Wat @Acculader zegt inderdaad, gewoon zelf thuis de facturen bewaren zodat je het kunt laten zien als de belastingdienst ernaar vraagt, maar dat hoeft dus niet per se te gebeuren.
Ik zou wel even bij je ortho informeren hoe het factureren gaat, bij mij kreeg ik een factuur nadat ze iets hadden gedaan. Alleen werd de beugel op mijn bovenkaak pas een jaar later geplaatst, daardoor kwam ik beide jaren echt net over het drempelbedrag heen en kreeg ik slechts 40 euro terug. Dus als de beugel is geplaatst en je betaalt het jaar alleen maar een paar controles krijg je daar niets van terug.

2 likes

Hmm vanochtend hebben ze bij mij de attachments geplaatst en gestript (IPR?). Ik vond het behoorlijk ellendig! Ze zijn 1,5u bezig geweest, heb nu nog last van mijn kaak. Mijn tanden staat onderin erg dicht op elkaar, dus de ortho moest echt veel kracht zetten om er tussen te komen met die vijl… zie nu al op tegen de volgende keer.
Maar ik krijg de aligners nu met die attachments ook bijna niet uit, hadden jullie hier in het begin ook last van?

Ja vond het in het begin echt moeilijk ze eruit halen. Maar nu is het wel heel makkelijk

1 like

Ja de eerste paar dagen was ik ook echt aan het wringen!
Daarna ging het super vlotjes
Telkens als ik wisselde naar een volgende aligner ging de 1e keer uitdoen iets stroever maar uiteindelijk merk je zelf waar je ‘m het beste vastneemt om hem uit te doen

1 like

Ah oke! Ik heb nu allemaal youtube filmpjes gekeken en hoop dat het morgen met die wetenschap wat beter gaat :sweat_smile:

Eerste keer dacht ik zelfs dat’ie er niet uit zou geraken, flashback naar toen ik 10 was en zo’n beugel had om mn gehemelte te verbreden waarbij mn moeder smorgens en savonds zo’n staafje in een gaatje moest priegelen om ‘t te verbreden en het er op een ochtend in vast zat :flushed: stond ik daar met mn mond open met die staaf erin lol

Oja dit had ik ook vanavond! Ik wilde al bijna de ortho morgen gaan bellen en met dat ding in gaan eten… wat een gehannes. Maar bij jou is het dus ook gelukt :wink:

Jaa na verloop van tijd wordt het zelfs automatisme hoor, no worries!

1 like

@Ouioui ja is in het begin heel moeilijk om er uit te halen! Bij mij hielp het om bij de achterste kiezen het eerst los te maken en dan langzaam naar voren toe er uit “tillen” zeg maar.

Edit: ik ben officieel over de helft :sweat_smile: nog maar 7 weken te gaan. Ik hoop dat ik na 7 weken ook echt helemaal tevreden ben want eigenlijk heb ik helemaal geen zin om te verlengen.

5 likes

Ja die truc heb ik met dank aan youtube inmiddels ook ontdekt, thanks!

Wat heerlijk dat het bij jou zo snel gaat, 14 aligners is ook echt niet zo lang zeg

Oh grappig! Ik ben bij 8 en heb er nog 31 x 7 dagen te gaan! Maar ben er inmiddels wel aan gewend, hoor wel vaker dat mensen het op het einde echt zat zijn. Zie je al echt verschil?

Ja ik heb hem dus in totaal maar 14 weken, maar ik ben het nu al een beetje zat :face_with_hand_over_mouth:
ik zie nu na slechts 7 weken al verschil ja, het is maar een kleine correctie, voornamelijk mijn hoektanden links en rechts waar ik me een beetje aan stoorde, maar het maakt toch een groot verschil merk ik nu het mooi symmetrisch staat.

2 likes

Ik heb ook eindelijk mijn attachments en aligners gekregen vandaag :grin: Het was wel een lange zit maar verder viel het me alles mee, IPR was prima te doen eigenlijk en ik krijg mijn aligners ook redelijk makkelijk zelf uit. Alleen van die kauwslang moet ik kokken en ik slis nu als ik praat haha dat vind ik wel een beetje kut, maar dat wordt hopelijk minder met gewenning.

Edit o ja hier had ik niet aan gedacht, maar ik was ook een nagelbijter. Vanaf vandaag niet meer I guess :sweat_smile:

7 likes

Jaa dat slissen is gewenning hoor! Dat had ik ook in het begin en dat is helemaal verdwenen.

2 likes