Ja mijn collega’s horen me dus dat ding 3x per dag in en uit doen. Maar is inmiddels, na nog geen twee weken, ook al gewoonte. Alleen als je iets met kurkuma eet moet je wel even goed poetsen, anders loop je nog een tijd met een gele aligner
Went echt heel snel hoor. En extra tandenpoetsen is ook niet verkeerd. Merk dat ik nu, post-beugeltijdperk, weer in mn oude tandenpoetspatroon val ('s ochtends en 's avonds), en ook sneller voel dat ik misschien wel een gaatje ontwikkel (oeps) of tanden sneller verkleuren (want koffie en rode wijn). =( Ugh ik moet weer meer poetsen
Oja rode wijn
Ik denk dat ik alsnog wel een tandenborstel op mijn werk zou neerleggen om na de lunch ook te poetsen. Nu afwachten wat ze in juni gaan zeggen en wat ze adviseren. Het ‘probleem’ zit bij mij vooral bij mijn boventanden en dan met name de voortanden (die staan naar voren en uit elkaar, echt konijnentandjes). Overigens wel grappig en fijn dat ik er nu voor het eerst ook met mijn omgeving over durf te praten terwijl ik eerst alle gesprekken rondom gebitten vermeed en afkapte.
Ik ben best wel ijdel denk ik haha, dat is ook waarom ik voor invisalign heb gekozen. Ik geef veel presentaties voor mijn werk en vind het een fijn idee dat je ‘m altijd even uit kan doen als dat beter uit komt. Met een bruiloft kan ik me voorstellen dat dat helemaal fijn is. Maar ja, er zit wel een aardig prijsverschil tussen de twee beugels inderdaad.
Verder:
- heb ik ook gemerkt dat je snacks sneller af slaat/laat staan omdat je elke keer een afweging maakt of het de moeite is om je aligners voor uit te doen
- heb ik het hebben van discipline toch een beetje onderschat. Je doet ‘m vrijwel meteen weer in na de maaltijd, maar bij lang tafelen/borrelen met vrienden bijv heb ik ‘m dan gerust 4 uur uit. Ik merk nu trouwens dat dat op de lange termijn niet heel veel uitmaakt, zolang het niet elke dag is
- valt het bij mensen die mij niet kennen echt niet snel op
- poets ik ook echt niet meer na elke maaltijd m’n tanden omdat ik klaar was met die tandpasta smaak de hele dag! Wat eerder werd gezegd, spoelen na een maaltijd is echt voldoende. Verder gewoon 2 x per dag poetsen
Dit was mijn spreekbeurt over Invisalign haha maar hopelijk heb je er wat aan
Heb ik zeker wat aan ja, bedankt!
Ik zat ook een beetje met hetzelfde probleem, minus de bruiloft dan. Bij mij was het gat meer dan 3 duizend euro, dus dat vond ik ook wel een enorm verschil. Ik heb uiteindelijk voor de blokjes gekozen en ik ben er wel blij mee, je hebt geen gedoe en het werkt wel heel goed. Alleen de eerste keer met erin zetten had ik een paar dagen tandpijn, maar verder heb ik er echt geen moeite mee. Bij blokjes kun je ook nog voor witte in plaats van metalen kiezen, die zijn alweer wat minder zichtbaar.
Invisalign is wel een kwestie van discipline denk ik, een caviain van mij had dat gelijktijdig genomen met mij en ze was redelijk laks met hem in/uit doen. Uiteindelijk was haar periode voorbij en staan haar tanden nog niet zoals ze wil, dus moest ze weer voor een tweede ronde.
Ik heb dus puur op budget gekozen, als het even duur was had ik misschien ik ook invisalign genomen omdat het minder zichtbaar is en ik voor werk wel veel afspraken heb. Anderzijds reageren veenmollen er wel nmsvpe op als ze er wat over zeggen en heb je daardoor ook wel weer nmsvpee gesprekken.
Zou je ook niet liever willen trouwen als je klaar bent met de beugel? Of vind je dat te ver weg/niet praktisch?
Edit: Die een na laatste zin is door de 1 juno grap heel gek geworden Maar het komt erop neer dat personen er altijd wel tof op reageren en je daardoor ook grappige gesprekken hebt.
Dat was eerst wel het plan toen we ons verloofden in december 2019. Toen had ik ook al een intake staan bij een ortho, alleen wegens carona werd dat elke keer uitgesteld en op een gegeven moment is die praktijk ermee gestopt. Toen heb ik het een tijdje laten rusten en nu alweer een poos op zoek naar een goede praktijk. Het punt is een beetje dat we onze bruiloft vanwege alles al een jaar moeten uitstellen en als het weer kan willen we dat wel heel graag zsm doen en niet wéér een jaar uitstellen. Overigens snap ik de financiële overweging die jij gemaakt hebt wel hoor, normaal gesproken zou ik denk ik hetzelfde doen. Als ik in juni aan de beurt ben, leg ik de drie opties en het kostenplaatje nogmaals naast elkaar en dan moet ik de daadwerkelijke keuze gaan maken. Bedankt voor je info in ieder geval!
Ik heb vandaag contact opgenomen met een orthodontist omdat een van mijn voortanden een beetje scheef is gaan staan en ik wil weten wat de mogelijkheden zijn om mijn tanden weer helemaal recht te krijgen. De orthodontist gaf aan een intake te kunnen doen die 250 euro kost en waarvoor ik pas in augustus/september terecht kan. Ik had alleen gehoopt op een iets vrijblijvender gesprek op korte termijn omdat ik een beetje wil weten wat mijn opties zijn (is een invisalign mogelijk, hoe lang ben ik bezig, kosten etc) zodat ik een keuze kan maken of ik uberhaupt weer een beugel wil. Vind de drempel van 250 euro en 5 maanden wachten wel erg hoog. Hebben jullie ervaring met op een vrijblijvendere manier om advies vragen of is dit gebruikelijk?
Heb als kind ook een beugel gehad maar die orthodontist zit aan de andere kant van het land en was ik verder ook niet heel tevreden over. Ik ken verder niemand die bij een orthodontist zit in mijn omgeving nu (den haag) dus als iemand tips heeft voor een goede praktijk is dat ook heel erg welkom.
250 euro voor een intake is echt duur. Wat gaat hij allemaal tijdens de intake doen? Ik heb laatst een intake gehad en ze hebben toen een foto gemaakt en ik was iets van 71 euro kwijt. Volgens mij zijn de wachttijden nu bij de ortho sowieso wel lang want ik moest ook bijna 3 maanden wachten. Ik woon ook in Den Haag en kan je wel een berichtje sturen waar ik ben geweest.
Ik kan orthodontist Zoetermeer (punt nl) hartelijk aanbevelen! Op de website staat binnen 2 weken afspraak voor een consult, dus dat is supersnel. Ik kan me niet herinneren of er kosten aan de intake zaten maar dat is zeker geen €250 geweest. Ze denken heel erg goed mee en zijn heel aardig. Pluspunt is ook dat ze zo’n apparaat hebben waarmee ze je gebit kunnen scannen en je dus niet hoeft te happen. #eindereclamepraatje
5 maanden wachten en €250 voor een intake is iig zeker niet normaal.
Alle ortho’s die ik in mijn omgeving (stad in de Randstad) deden een eerste intake ofwel voor niks of voor iets van 20 euro, dan worden er nog geen foto’s et cetera gemaakt (dan wordt het al gauw duurder) maar gewoon een gesprek over je wensen en geschiedenis en een blik in je mond voor een eerste inschatting. Ik ben na die intake teruggegaan voor foto’s en scans enz. en dat kwam bij elkaar wel rond de 250 euro uit. Dus het zou volgens mij wel vrijblijvender moeten kunnen, misschien kun je nog ergens anders in de buurt proberen? De wachttijden kunnen soms wel erg oplopen inderdaad.
O ja, er zijn trouwens gewoon standaard vastgestelde orthodontietarieven, een eerste consult zou in principe overal max. 22,91 kosten: De orthodontietarieven voor 2021: het volledige overzicht - Independer
Dat kwam bij mij wel overeen met wat ik zag op websites. Ik vermoed dus dat jouw ortho er meteen allerlei foto’s en scans in wil fietsen waardoor het snel oploopt. Maar het moet ook zonder kunnen dus.
Ik heb even m’n oude facturen bekeken. Mijn intakegesprek was €21! Er staat ook een code voor (F121A). Volgens mij zijn de bedragen gewoon landelijk vastgesteld. M’n 2e afspraak heb ik foto’s etc gemaakt. Dit was wel rond de €220.
Dankjewel voor alle reacties! Ik zou dan inderdaad ook al foto’s krijgen en een behandelplan dus daar komen die kosten vandaan. Alleen voor mij nog een stap te ver nu, dus fijn om te weten dat het ook anders kan. Ik ga op zoek naar een praktijk die ook een minder uitgebreid intakegesprek wil inplannen.
@Katie als je me de naam van de praktijk zou willen sturen heel graag, dankjewel!
Ik ben afgelopen week bij de ortho geweest. We hebben nog niet inhoudelijk kunnen praten helaas omdat ik 2 gaatjes heb in m’n kiezen en mijn tandvlees te onrustig en opgezet is. Dat zou van invloed kunnen zijn op een afdruk, dus ik moet eerst naar de tandarts om de gaatjes te laten vullen en naar de mondhygienist. Daarna krijg ik een intake en worden er ook foto’s gemaakt en een behandelplan met offerte. Die intake zal mij 90 euro kosten en als ik het behandelplan door wil zetten worden die kosten daar weer in verrekend.
Ohh ik heb net mijn clincheck gehad Echt verslavend om te kijken en een gek idee dat dat straks mijn tanden zijn, maar wel heel motiverend
Net heel onverwachts één van mijn laatste afspraken gehad. Prognose was dat in augustus m’n beugel zou worden verwijderd. Vandaag te horen gekregen dat ik in mei een afdruk moet laten maken voor m’n spalkje en in juni mag m’n beugel eruit!
Ik wil/durf wel een before and after te delen hoor! Zal ik tegen die tijd doen. Ik heb btw ook keramische slotjes en het is het echt waard. De tijd vliegt voorbij!
Ik heb ze nu ook sinds 2 weken, vond de eerst paar dagen wel vervelend qua eten, gaat nu al weer een stuk beter! Ik ben trouwens dit jaar 30 geworden, vond 't spannend maar sommige valt 't niet eens op haha!
Ja! Ik eet ook best vaak masala, curry etc en het is nooit geel geworden. Hieronder een foto van de slotjes. Had de beugel toen een jaar en geen verkleuring.
Een jaar later
Ik heb gisteren een invisalign gekregen. Nu eerst zonder die attachments, die komen er over drie weken bij. Vanaf dan ga ik ook om de 10 dagen wisselen van aligners, nu doe ik drie weken met de eerste. Ik heb er alleen zo’n last van! Hadden jullie dat ook? Hoe snel was dat over?
Ik heb echt enorme last van mijn kaakspieren en mijn hele wangen lijken open te liggen.