Beleggen/investeren

Zo blij dat ik eindelijk weer mooie groene cijfers zie. Het ging afgelopen week echt te hard onderuit, om te huilen. Was moeilijk om rustig te blijven, maar ben trots dat het me is gelukt. :joy:

3 likes

Haha heel herkenbaar hoor. Fijn dat alles nu beter gaat haha.

Voor mensen die GME volgen. Dit is zo’n handig en knap gemaakt Dashboard. Super handig om zo’n overzicht te hebben. http://gme.crazyawesomecompany.com/

1 like

Hoe gaat het bij iedereen? Veel groen deze week :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Bij mij staat alles in het rood :joy:

Bij mij 50/50 ongeveer haha :joy:
Hoe gaat het met de mensen met gme? Hij lijkt niet meer zo snel terug te gaan naar onder de 100

Bij mij ook :sweat_smile:

:rofl: haha ja dat kan natuurlijk ook nog haha. @Sensatie GME gaat echt prima haha. Iedere dag een stijging van 7 a 8 procent. Waarschijnlijk gaan er nog wel wat dips komen! Dat maakt nu niks meer uit haha.

4 likes

Ik vond dit wel een treffend artikel!

Vooral dit

In de echokamer van Wallstreetbets leerde Jeroen hoe propaganda werkt. “Kijk naar de Amerikanen die in januari het Capitool bestormden. Je vraagt je altijd af hoe mensen op zo’n punt komen. Maar in een groep waar mensen alleen maar dingen roepen die je wil geloven, ga je er makkelijk in mee.”

Maar ik ben benieuwd als ik jeroen was geweest had ik misschien wel gewoon sowieso de helft verkocht toen ie rond de 300 was… ik bedoel misschien had ik hetzelfde gedaan maar 50k in het handje is toch ook wel erg fijn. En dan heb je nog altijd best wel wat over mocht er echt nog meer gaan gebeuren.

Ik vind wel dat er in het stuk staat dat manipatie van de hedgefondsen niet bewezen is maar ik heb daar wel een beetje mn twijfels over. Dat ze naked shorts hadden/hebben is toch wel bewezen? En dat ze ziek veel shorts hadden? Imho is dat wel degelijk market manipulatie.

Maar artikelen die mensen die in 2020 zijn ingestapt waarschuwen lijkt me alleen maar goed.

2 likes

Ik ben zelf ook maar net ingestapt. Al was ik me al
Langere tijd ah inlezen en ook omdat mn vriend al lang aandelen, heb ik mij zeker laten meeslepen door wsb en fomo (waar ik geniet van mijn ene gme stock zijn mn amc een doorn in mn oog :joy:), maar heb ook echt heel bewust andere aandelen gekozen.

Het verschil is dat ik 1 gme heb en niet al mn geld erin heb gestoken. Miss keek ik er altijd met meer afstand naar, maar ik heb de reddit actie altijd als meer symbolisch dan per se een cashmoment. Ik snap wel dat hij stress had, maar tegelijkertijd snap ik niet dat je meteen zo groot inzet. Aandelen zijn eenmaal een investering -> ook van jezelf qua tijd en kennis opdoen. Het is 9 vd 10x geen quick fix :woman_shrugging:

2 likes

Ik hoorde van een vriend dat als robinhood geen restricties had het makkelijk naar 1k was gegaan. Dat geloof ik wel. Maar tot de maan? Neh.
Het meeste geld hebben de mensen van wsb gemaakt met call opties volgens mij.

En op wsb wordt toch de hele tijd van alles gehyped? Ik snap de hele gme hype enzo echt helemaal maar ik denk dat iedereen zich zou moeten realiseren dat er geen snelle manier is om heel rijk te worden (behalve als je voorin de hype trein zit) en dat de kans het grootste is dat een ander heel rijk wordt ten koste van jou.
Ik weet niet of ik het echt markt manipulatie vind hoor, want dat zou je ook kunnen zeggen van alles waar we het hier over hebben maar dan omdat hier maar 10 mensen meelezen heeft het geen effect :rofl::rofl:
Uiteindelijk zijn mensen wel zelf verantwoordelijk voor waar ze instappen en voor hoeveel.

Maar met die gme hype zijn er denk ik wel echt veel
nieuwe mensen ingestapt. En jonge mensen voor wie “rendement uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst” en “beleggen brengt risico’s met zich mee je kunt je inleg verliezen” puur theoretisch is :see_no_evil:

2 likes

Ja ik denk dat dat niet alleen je gevoel is maar dat dat wel met zekerheid gebeurt. Dat was toch ook met die doge coin? Die best wel veel procent omhoog ging vanwege hype. En de tweets van oa Elon Musk.
Ik ben het met je eens hoor maar wat ik eigenlijk bedoelde te vragen vind je dat dit (wsb en Elon Musk tweets) binnen strafbare marktmanipulatie zouden moeten vallen?
Ik vind het zelf een schimmige grens maar niet strafbaar. Omdat mensen nog altijd zelf de beslissing nemen om in te stappen en ook om in te stappen met geld wat ze niet kunnen missen.
Ik krijg geen telefoontjes en mails van wsb met “stap in deze stock” en ook hype YouTube kanalen over beleggen is de gebruiker nog altijd degene die de filmpjes aanklikt en de keuze maakt om het advies te volgen.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie daar tegen aan kijken want ik ben zelf voor minder bemoeienis van brokers, bv dat je broker op eigen initiatief zegt dat ze bepaalde aandelen niet aanbieden vanwege redenen (zoals bij gme). Aan de ene kant valt wat voor te zeggen, aan de andere kant ik vind dat niet hun taak.

En als de gebruiker daar niet mee om kan gaan moeten ze niet beleggen, gewoon via een fonds of het op ue bankrekening laten staan.

1 like

Ik denk dat er 3 verschillende dingen zijn met GME, dat is de hype die “opeens” groter werd dan reddit en mensen die een GME stock kopen en echt niet beseffen wat ze deden. Aka de denkfout om snel rijk te worden.

Daarnaast zijn er de hedgefunders en robin hood met hun bizarre restricties, mensen die feitelijk de wet overtreden.

Maar mensen als DFV en Elon Musk die natuurlijk net zo hard wsb’ers aan het gebruiken waren. Deze mensen zijn natuurlijk de lachende derde want vroeg/goedkoop ingestapt en verkocht before shit hit. Vind daar zelf wel een schimmig element in zitten denk ik?

3 likes

Wat je als laatste beschrijft is volgens mij is een pump and dump. Dat mag niet en daarom wordt er ook opgeroepen om als groep juist niet, bepaalde aandelen te hypen en vervolgens de posities te sluiten zodra je denkt dat de top bereiken is. (We just like the stock)

Alleen is het nu lastig om te bepalen wat een pump and dump is. Helemaal op de manier waarop meme stocks zich door de markt bewegen. Hier moet nog veel meer over vergaderd worden door congress haha.

Wat wel mag is onderweg een deel van je winst laten uitkeren. Dat heeft DFV gedaan en zou eigenlijk elke belegger moeten doen. Volgens mij heeft hij zichzelf iets van 11 miljoen laten uitkeren? Van dat bedrag heeft hij ook weer nieuwe opties bijgekocht. Zo kun je met je winst het spel door blijven spelen.

3 likes

Ja eigenlijk verwoord jij nu fatsoenlijk wat ik wilde zeggen mbt pump and dump.

De grenzen zijn natuurlijk vaag, maar achteraf gezien denk ik (maar puur mijn eigen mening) dat dat wel deels een motief is. En niet alleen maar of voor iedereen de hedgefunders te fucken.

1 like

Heeft ook niet lang geduurd. :cry:

Ik had zoveel rendement, het doet echt pijn om het echte dag te zien slinken. Hoop wel dat er snel weer groene dagen aankomen, want het is echt deprimerend om elke dag dieprode cijfers te zien.

Of zijn er nog mensen die wel plussen de laatste tijd?

1 like

Er komt een moment dat het allemaal goed komt! Dan zijn er weer lange stukken met winst.

Tot dat dat gebeuren met Robin Hood had ik super veel winst op al m’n aandelen. Dat is nu allemaal weg :cry: alleen je hebt nog niks verkocht, dus het is niet echt verlies haha. Toch snap ik hoe je je voelt.

Hele markt in het rood. GME 9.5% in de plus :rofl:

2 likes

Houden jullie je ook met crypto bezig? Ik twijfel een beetje of het in dit topic past, maar ben er sinds vorige maand mee bezig en heb al €700 winst op m’n bankrekening gestort. Vandaag weer €120 gepakt op Enjin terwijl ik die eergisteren had gekocht. Af en toe ben ik echt een beetje perplex van hoe snel het gaat. Als er animo voor is wil ik ook wel een apart topic starten anders.

1 like

Volgens mij is daar al een apart topic voor! Ik wil dit weekend ook weer ergens in gaan investeren dus ben wel benieuwd waar jij in geïnvesteerd hebt! Ga even zoeken…

Edit gevonden: Crypto

Wel op sterven na de dood dus tijd dat daar wat leven in komt :rofl:

1 like

Wow nice! Welk platform gebruik je?
Ik had veel winst op cardano maar iets te lang gewacht met verkoop.

Bitvavo! Ik heb net en langere post in het crypto topic geplaatst. Ik denk dat Cardano nog wel terug gaat komen, dus zou het lekker laten staan nu.

2 likes