-
Wanneer merkte je dat er iets mis was?
Ik heb al van jongs af aan last van angst en paniekstoornissen en een hoofd dat continu door raast en nooit ‘uit’ staat, cgt hielp inmiddels niet meer. Een collega vertelde gediagnostiseerd te zijn en baat te hebben bij medicatie. Hij beschreef eigenlijk precies het gevoel dat ik ook altijd had, hierdoor ben ik er uiteindelijk meer over op gaan zoeken. -
Iets over het proces van diagnose.
Mijn psycholoog deed niet aan adhd diagnostiek. Ik ben doorverwezen naar ADHD-centraal(landelijk) en heb hier een lange, intensieve testdag gehad. Dit deden ze dmv gesprekken en een computertest. Je kreeg dezelfde dag de uitslag en kon bij diagnose gelijk testmedicatie gebruiken om te kijken hoe dit aansloeg. -
Hoe uit ADHD zich op werk, tijdens studie, privé etc. ?
Ik pieker veel, kan dingen moeilijk los laten, kan erg veel door razen over dingen en van de hak op de tak gaan. Ook kan ik dominant aanwezig zijn. Ik hoorde er nooit echt bij en was altijd ‘anders’. Ik heb veel wisselende contacten, ben impulsief en heb veel spanning nodig om mij geboeid te houden. -
Welke maatregelen heb je genomen om ermee om te gaan?
Ik heb al veel cgt gevolgd en gebruik inmiddels medicatie. -
Hoe gaat je omgeving ermee om?
Prima, niemand behandeld mij hierdoor anders. Wel viel alles op zijn plek. -
Waar heb je het meest last van door ADHD?
Piekeren, constante gedachtenstroom. Bv 3 verschillende liedjes door elkaar in mijn hoofd hebben terwijl ik in mijn hoofd een boodschappenlijstje opstel en ook nog bedenk welke taken ik op werk moet uitvoeren. -
Positieve punten die je ervaart door ADHD
Ik denk snel en veel en zie hierdoor dus snel een oplossing of antwoord op iets. Ik hoor dat ik veel outside of the box denk en een andere kijk op dingen heb. Door het vele piekeren denk ik vaak al 10 stappen vooruit waardoor ik goed voorbereid ben en taken uit kan zetten.
Edit: sorry voor de dubbelpost