ADHD-topic

@Nestley_Toulhouse

• Wanneer merkte je dat er iets mis was?
    Ik heb al van jongs af aan last van angst en paniekstoornissen en een hoofd dat continu door raast en nooit ‘uit’ staat, cgt hielp inmiddels niet meer. Een collega vertelde gediagnostiseerd te zijn en baat te hebben bij medicatie. Hij beschreef eigenlijk precies het gevoel dat ik ook altijd had, hierdoor ben ik er uiteindelijk meer over op gaan zoeken.

• Iets over het proces van diagnose.
    Mijn psycholoog deed niet aan adhd diagnostiek. Ik ben doorverwezen naar ADHD-centraal(landelijk) en heb hier een lange, intensieve testdag gehad. Dit deden ze dmv gesprekken en een computertest. Je kreeg dezelfde dag de uitslag en kon bij diagnose gelijk testmedicatie gebruiken om te kijken hoe dit aansloeg.

• Hoe uit ADHD zich op werk, tijdens studie, privé etc. ?
    Ik pieker veel, kan dingen moeilijk los laten, kan erg veel door razen over dingen en van de hak op de tak gaan. Ook kan ik dominant aanwezig zijn. Ik hoorde er nooit echt bij en was altijd ‘anders’. Ik heb veel wisselende contacten, ben impulsief en heb veel spanning nodig om mij geboeid te houden.

• Welke maatregelen heb je genomen om ermee om te gaan?
    Ik heb al veel cgt gevolgd en gebruik inmiddels medicatie.

• Hoe gaat je omgeving ermee om?
    Prima, niemand behandeld mij hierdoor anders. Wel viel alles op zijn plek.

• Waar heb je het meest last van door ADHD?
    Piekeren, constante gedachtenstroom. Bv 3 verschillende liedjes door elkaar in mijn hoofd hebben terwijl ik in mijn hoofd een boodschappenlijstje opstel en ook nog bedenk welke taken ik op werk moet uitvoeren.

• Positieve punten die je ervaart door ADHD
    Ik denk snel en veel en zie hierdoor dus snel een oplossing of antwoord op iets. Ik hoor dat ik veel outside of the box denk en een andere kijk op dingen heb. Door het vele piekeren denk ik vaak al 10 stappen vooruit waardoor ik goed voorbereid ben en taken uit kan zetten.

Edit: sorry voor de dubbelpost

1 like

Heeft iemand ervaring met het letten op je voeding en dat dat een positief effect heeft op je adhd?

Mijn vriend sinds vorig jaar de diagnose en hij is nu met zijn derde soort medicatie bezig. Het loopt alleen nog steeds niet helemaal lekker en wil graag kijken of eventuele aanpassing in eetpatroon ook effect kan hebben.

1 like

Ik heb wel eens een interview gehad met een mevrouw die daar ook onderzoek naar deed. Volgens mij was dat alleen wel bij kinderen. Zij maakte hele schema’s die dan langzaam aan zouden laten zien waar je gevoeliger voor bent en waarvoor minder. Ben wel benieuwd naar of je een verhaal van iemand kan vinden. Mijn vriend heeft ook ADHD en vindt het wel interessant.

Thanks voor je antwoorden! Wat fijn dat het goed gaat met je ook :slight_smile:

Ben ook doorverwezen naar ADHD Centraal. Gaat vanwege wachttijd nog wel even duren maar diagnostiek gaat waarschijnlijk digitaal plaatsvinden. Vind dat ergens wel jammer of raar ofzo maar goed. Beter dan niets.

https://www.adhdenvoeding.nl/red-dieet/

Dit gaat over het RED dieet. Ooit heb ik er iets over gehad in mijn lerarenopleiding. Ik heb er geen ervaring mee of meer kennis van, maar misschien helpt dit je. :slight_smile:

Ik vond adhd centraal echt onwijs fijn. Het was een rustige omgeving en er werd echt de tijd voor je genomen. Op locatie kon je ook drinken wat je wilde en werd er een heerlijke lunch geleverd. Mocht op die dag blijken dat je geen adhd hebt geven ze wel een ander passend advies mee aan de huisarts.
Het lijkt mij ook lastig om dit digitaal te doen, het contact is dan toch anders. Ben benieuwd hoe dat dan gaat ivm de computertest en eventuele oefenmedicatie.
Heel veel succes!

Zijn er hier mensen die lang hebben gewacht met het beginnen aan medicatie?

Ik wilde het nooit omdat bang ben dat ik er te afhankelijk van word en dat ik nare bijwerkingen krijg. Maar nu ben ik weer op een punt beland dat er echt iets moet gaan veranderen. Het kan zo echt niet langer.

Ik heb mijn diagnose al bijna vijf jaar en heb telkens toen ik onder behandeling stond geweigerd medicatie te nemen. Nu sta ik dus nergens meer onder behandeling, maar zou ik het eigenlijk wel willen proberen.

Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen en hoelang het gaat duren nu?

Ik ben begonnen met medicatie dik twee jaar na mijn diagnose. Ik ben gewoon naar de huisarts gegaan toen, stond ook niet meer onder behandeling. Toen heb ik met haar nagedacht en gekeken naar welke medicatie met welke dosering

1 like

Ik heb echt zoveel last van de weggevallen structuur momenteel, ik baal er echt van. Hoe minder ik te doen heb/hoe minder ritme, des te minder ik uitvoer. Het enige wat ik moet doen is thuis verslagen schrijven, maar de deadlines liggen verspreid over de komende maanden. Eindstand: ik doe de afgelopen 3 weken echt bijna niks. Ik sla dan altijd een beetje lam ofzo omdat ik niet weet waar ik moet beginnen en ook niet echt een vast moment heb waarop ik echt wat moet doen/echt naar iets toe moet zoals de sportclub. Heb dan ook altijd dat alles heel groot gaat voelen, zelfs een huishoudelijk klusje uitvoeren voelt nu als een enorme taak. En het is een warboel in m’n hoofd en voelt alsof er mist hangt. Sorry even klagen en van me afschrijven hoor, zit gewoon even niet lekker in mn vel :pensive:

1 like

Ik heb echt precies hetzelfde, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet oplossen.

Wat vervelend voor jullie allebei. Lief dat je zo over een goede oplossing voor jullie beiden nadenkt. Even een gedachte van een niet-ADHD’er, dus misschien is het te simpel, maar is het een idee om de volgende keer deadlines in een digitale agenda te zetten en vanaf bv. een week van tevoren een x aantal keer per dag een reminder instellen?

Als je alle deadlines opschrijft en daarna niet meer naar het lijstje kijkt, kun je de deadlines makkelijk over het hoofd zien. Heel begrijpelijk en zeker als je hoofd dat niet standaard onthoudt. Met actieve reminders, zorg je dat je vaak herinneringen krijgt, waardoor je de acties niet per ongeluk over het hoofd kunt zien. Ik snap dat het risico nog steeds is dat je 'm wegdrukt en denkt: dat ga ik zo doen en het 5 minuten later vergeten bent. Maar dan krijg je later die dag weer een reminder… Misschien kun je nog kijken of je een concrete directe actie kunt koppelen aan zo’n reminder? Iets wat je gelijk gaat doen als het alarm gaat?

2 likes

Ik weet het niet zo goed maar ik wilde zeggen dat ik het gewoon heel lief vind dat je het hier komt vragen!

(In mijn relatie ben ik, de officiële ADHDER, eigenlijk beter met regelen en overzicht houden dan hij.)

1 like

Wat lief dat je zo nadenkt over zijn gevoelens. Ik herken me zeker in de situatie van je vriend. Het zou mij ook kunnen overkomen. Ik denk dat je misschien goed het gesprek met hem aan kunt gaan, en samen voor een oplossing zoeken. Wat @Amarens zegt klopt ook heel erg voor mij. (Deadlines opschrijven en daarna vergeten), dus ik denk zeker dat die oplossing ook heel goed kan zijn. Misschien ook afspreken dat jij hem mag helpen herinneren. Dat vind ik zelf soms moeilijk, omdat ik het echt als een zwakte zie van mezelf dat ik veel vergeet, en soms voelt dat inderdaad moederlijk, maar soms is het wel nodig.

Misschien kan het voor hem ook nog een verlichting zijn, dat je aangeeft dat jij dit wel wilt regelen en dat hij dan vervolgens andere taken op zich neemt.

Succes, ik hoop dat jullie er uit komen!

1 like

Ik voer de laatste tijd echt zooooveel gesprekken waarbij ik niks volg. Ben nu ook aan de telefoon en de helft van de tijd zeg ik net op tijd uhu. Ik heb helemaal geen geduld voor deze telefoongesprekken maar wil ook wel sociaal blijven… :sleepy:

1 like

Het helpt om tijdens het bellen iets anders te doen! Was opvouwen of wandelen, klusjes die je op de automatische piloot kan doen!

3 likes

Ik loop echt een beetje vast. Werk is druk, mijn opleiding wordt nu druk. Ik heb hoge verwachtingen van mijzelf en vergeet pillen te nemen. Ik wil echt terugvallen in slechte gewoontes, eten gebeurt al maar wil ook roken en drinken.
Begin maar even met een lijstje maken waardoor ik wat overzicht krijg.

Ik ben best moe, dus ik lig in bed nu, haha. Dit gesprek duurt al een uur. Gelukkig vertelt persoon een verhaal dat ik al eens gehoord heb. Ze moet zo eten dus gaat bijna ophangen… :grimacing::grin:

1 like

Een uur is ook veeeeel te lang :joy:

1 like

Ik volg echt veel te veel productieve en goed georganiseerde mensen op insta. Enerzijds vind ik het satisfying/inspirerend. Anderzijds vind ik het echt irritant? Zeker tijdens deze crisis. Ik bedoel: must be nice :joy:

Wat maakt dat het hem niet lukt?
Toch druk bezig met andere dingen in zijn hoofd?
Uitstelgedrag omdat de regelzaken hem te ingewikkeld lijken, hij niet weet hoe hij het moet aanpakken?
Vergeetachtigheid?

Ik zit hierbij iig nog te denken aan de taken/deadlines opdelen in nog kleinere, meer concrete stappen. Misschien heb je wel helemaal geen zin om hem dit voor te kauwen of klinkt het kinderachtig, maar dit kan mensen met ADHD erg helpen omdat ze moeite kunnen hebben met het overzicht bewaren, dingen in tijd te plaatsen, stapsgewijs na te denken etc. ‘Grotere’ doelen of taken kunnen hierbij snel te vaag en abstract blijven, waardoor het vergeten kan worden of te complex kan lijken en wordt uitgesteld.

Super lief hoe je hiermee omgaat in ieder geval!

1 like