ADHD-topic

Oh exact mijn verhaal dus! Ik kwam ook met vragen over autisme en nu had ik afgelopen weken diva gesprek met mijn ma eerst en nu 1 x met mij over het heden. Moet nog 1 gesprek want ik praatte teveel, waren op de helft. Maar ben zo benieuwd hoe het daarna verloopt!

1 like

Ja, mijn ASS-diagnose heb ik volgend jaar 20 jaar, maar nooit hulp voor gehad. Destijds was het sowieso nog wel anders qua kijk erop. Ik kwam zelf overigens met dat ik best weleens ADD kan hebben en toen zei mijn vaste psycholoog: ‘ADHD zou ook nog weleens kunnen.’
Ik ben ook echt heel benieuwd wat er uit gaat komen bij mij.

2 likes

Ik kom steeds meer tot de ontdekking dat ik toch ook wel bepaalde ADHD/ADD neigingen heb. Echt die diagnostische mallemolen ingaan voel ik niet zoveel voor. Maar oa door dit topic en bepaalde tiktoks zijn heel herkenbaar voor mij. Ook clienten bij mij op de afdeling met adhd diagnose begrijp ik vaak heel goed.
Vaak zit die herkenbaarheid hem in gedragscode zaken bij mezelf waar ik me dan soms aan kon irriteren in het verleden en welke ik mezelf verwijt

• weg ivm met tiktok naam -

Zo was puntje 4 (mensen niet uitnodigen vanwege de rotzooi thuis) echt een eye opener. Ik zag dit bij mezelf altijd als een stukje laksigheid, luiheid. Iig een slechte eigenschap welke ik zelf in stand houd. Maar het feit dat dit mogelijk ook gekoppeld kan zijn aan adhd/add geeft me ook ergens wel een beetje acceptatie? Nou ja goed lang verhaal kort, nu overweeg ik nog serieuzer dan eerst om een schoonmaakster in te huren. Omdat het nu wat beter gerechtvaardigd voelt

4 likes

Dit gesprek is weer verzet naar midden januari hoorde ik net en per 1 feb werkt de psychologe er niet meer en ben zo bang dat ze het dan net niet haalt met de diagnose. Weer het hele verhaal aan iemand anders doen heb ik echt geen energie meer voor. Moet er steeds om huilen :expressionless: ook niet normaal

Een schoonmaker kan ook een goede stok achter deur zijn. Je bent dan immers geneigd om de boel toch iets beter te achter te laten, dan wanneer er niemand komt.

2 likes

herkenbaar filmpje inderdaad!

misschien maakt het je niet uit hoor, maar linksbovenaan het filmpje staat jouw tiktok naam, wilde ik je toch even laten weten!

1 like

Ik had gisteren weer mijn jaarlijkse cadeau paniek moment: ik had een cadeau in nov besteld en opgeruimd en ik kon het toch niet meer vinden! Dan haat ik mezelf zo. Dit gebeurt zo vaak. En uiteindelijk zat het in een doos van een ander cadeau en ik vond het omdat ik dus maar alles ging inpakken wat ik had, om overzicht te krijgen. Laatste doos zat het in. De opluchting pfffff. Wilde het al bijna opnieuw kopen.
Ik ben zo vaak iets kwijt of heb op voorhand al paniek dat ik het misschien kwijt ben. Vermoeiend.

1 like

O, dit herken ik helemaal. Ik ben weleens een cadeau voor mijn moeder kwijtgeweest. Weken na haar verjaardag vond ik het alsnog en ze heeft me er nog superlang mee geplaagd.

Hier ga ik waarschijnlijk begin januari beginnen met stimulantia-medicijnen. Eigenlijk voor mijn ASS (heb vooral last van gebrek aan focus en overprikkeling/onderprikkeling), maar aangezien dat natuurlijk ook gebruikt kan worden voor ADD/ADHD, kan ik dat ook meteen meenemen (als ik de diagnose krijg uiteraard :slight_smile: ).

1 like

Ja vreselijk toch, dat kwijt raken! En zo zielig dat je er dan nog mee geplaagd wordt ook.
Mijn moeder weet t ook nog hoor, van vroeger. Dat ik al tijden liep te zoeken naar iets, dat zij het eerste beste laatje open trok en dat het daar gewoon lag.

Ja, zelfs door haar (ex)collega’s (die ik niet eens kende), omdat ze het verteld had :sweat_smile: Hier ligt het ook altijd standaard in het eerste laatje dat iemand anders opentrekt.

Tijdens mijn menstruatie werkt mijn medicatie nauwelijks en ik merk dat ik dat zo moeilijk vind. Met medicatie ben ik bijna normaal qua concentratie wat werk betreft, maar zonder of tijdens menstruatie verstrijkt de tijd zonder dat ik het door heb, kost focussen 350% energie en kosten taken van hooguit 15-30 minuten zomaar 2,5u. Ik. haat. het. zo. erg. Snap er niks van, kan wel mijn haren uit mijn hoofd trekken van frustratie nu. Word zo wanhopig en knettergek van die kut-ADHD.

Nu houd ik mezelf ook al een paar uur wakker terwijl ik om 9u klaar moet zitten en slaapgebrek gaat mijn prestaties alleen maar nog meer verslechteren, pfff. Ik merk ook gewoon dat zulke slechte dagen de rest van de week doorwerken. Dat slapen betekent dat ik nog sneller weer bij het punt aankom dat ik moet werken en omdat ik weet dat dat deze dagen niet gaat, levert dat enorme stress op. Tegelijkertijd slaap ik door dat piekeren slecht wat ook niet voordelig is voor mijn fumctioneren. Ben er zo ontzettend klaar mee :triumph:

1 like

Sorry dat ik zo binnen kom vallen, maar zou ik hier misschien wat mogen vragen wat betreft ADD?

Mijn beste vriendin en ik zijn namelijk al een jaar of 3 uit elkaar aan het groeien wegens terugkerend gedrag van haar waar ik heel moeilijk mee om kan gaan en wat me ongelukkig maakt. Ik vind het heel erg dat ik haar kwijt raak, want wij zijn echt als een soort tweeling, zo hecht altijd geweest.

Nu heeft ze kortgeleden de diagnose ADD gekregen, dus dat verklaart misschien het een en ander. Ik wil zo graag meer begrip hebben voor haar gedrag. Ze wil er zelf bijna niet over praten en is heel gesloten, dus ik heb online al het een en ander geprobeerd op te zoeken maar dat wil niet zo.

Zou ik hier wat dingen mogen vragen? Ik ben me er natuurlijk bewust dat niet iedereen met ADD hetzelfde is, maar ik wil het zo graag beter begrijpen.

1 like

Wat wil je vragen? Dan kunnen we altijd kijken of er iemand antwoord wil geven.

//
Als iemand jullie vraagt wat adhd is. Wat zeggen jullie dan?
Ik kan een voorbeeld noemen maar het uitleggen niet echt. Echt stom en dan werk ik in de ggz.

1 like

Wat wil je weten? Ben geen expert, alleen ervaringsdeskundige maar misschien heb je er wat aan.

Lastig he? Ook omdat vaak nog het vooroordeel bestaat dat je gewoon hyperactief bent en lastig kunt concentreren, terwijl het veel meer dan dat is. Maar als iemand dan vraagt om het uit te leggen of te vertellen waar ik last van heb, ben ik spontaan alles vergeten wat ik erover weet :sweat_smile:. Denk dat het ook gewoon lastig is om (kort en krachtig) uit te leggen is, omdat het invloed heeft op heel veel dingen en dat ook weer persoonlijk is.

Verder word ik een beetje moe van mezelf. Ik begin 1 feb bij een nieuwe baan, dat vind ik vet spannend want kan ik dat allemaal wel? Bij mijn vorige baan ging het soms ook mis en vonden sommige medewerkers (met name de baas, heel handig) me soms irritant en vergat ik regelmatig wat. Wat een beetje een wisselwerking was omdat ik chaotisch ben maar hun ook niet duidelijk.

Wat me ook irriteert is dat ik zo’n nieuwe baan zie als een nieuwe start. Dus vanaf nu ga ik echt goed op mijn geld letten, gezond eten en mijn huis bijhouden. Dus ik heb voor 50 euro aan lunchtrommels/snackbakjes/yoghurtbakjes gekocht in matching kleuren (terwijl ik dat geld eigenlijk echt niet heb), een excel bestand aangemaakt met allemaal recepten etc etc. Terwijl de werkelijkheid waarschijnlijk is dat 32 uur werken gewoon heel pittig is, na 3 weken die dure bakjes ergens in een tas liggen te schimmelen en ik al blij kan zijn als het me is gelukt om een boterham met kaas mee te nemen.

3 likes

Ik vind het ook lastig om het heel feitelijk uit te leggen, dus ik zeg dat de verbindingen in mijn hoofd anders werken dan bij andere mensen, waardoor bepaalde dingen anders werken in mijn lichaam en gedachten. Er is een tekort aan neurotransmitters. De neurotransmitters zorgen ervoor dat informatie tussen de ene zenuwcel wordt doorgegeven aan een andere zenuwcel. Door het tekort verloopt dat proces niet goed. Maar dat is meestal veel te abstract dus ik probeer dan kort uit te leggen wat het voor mij is. Voor mij is het vooral dat overal een filter ontbreekt. Op dat wat ik zeg (ik floep er vanalles uit), wat ik doe (eerst doen, dan pas denken) en op wat ik hoor en ervaar. Ik leg dat dan meestal uit met iets wat ik op dat moment ervaar, dus bijv dat het tikken van de klok net zo veel aandacht vraagt als de auto die buiten voorbij rijdt en ons gesprek voeren en het kriebelende gevoel van mijn trui. Mijn hoofd filtert niet automatisch wat meer relevantie heeft dus dat moet ik ‘handmatig’ doen. Tel daar bij op dat ik áltijd 1 of 2 liedjes in m’n hoofd heb, gesprekken met mezelf heb over wat ik nog moet doen / niet mag vergeten enz, en lichamelijke onrust waardoor ik bijv opsta omdat mijn lichaam móét bewegen terwijl ik in m’n hoofd probeer om iets op een rijtje te krijgen. Door het opstaan ben ik dat in m’n hoofd alweer vergeten en zo gaat het de hele dag door met chaos. En dan nog de concentratieproblemen, slaapproblemen, verslavingsgevoeligheid, drang naar perfectie (omdat ik zo vaak gewezen ben op mn gebreken voor mn diagnose) enz enz enz.

2 likes

Hangt van degene af die het wil weten, hoeveel tijd er is etc maar meestal zeg ik: tekort aan dopamine, continu een balans zoeken tussen onderprikkeld en overprikkeld zijn.
En dan dat het bij iedereen anders is, elk persoon merkt het in andere dingen. Maar het beeld van ‘druk jongetje in de klas’ is zeer zeker niet volledig.

3 likes

Hahaha, dat laatste is mijn leven in een notendop de afgelopen maanden. Zelfs mealprep overwogen maar gelukkig niet die veel te dure rotbakjes ervoor gekocht. Eindstand was alleen mijn eerste week een beetje relaxt. Ik werk nu 38u, dat is bij ons fulltime. Vind het werk heel leuk maar zie ook heel goed hoe ADHD wat betreft zorgvuldigheid mijn prestaties beïnvloedt. Probeer nog handigheid en trucjes te vinden ervoor maar wil nog niet allemaal. :slightly_frowning_face:

Mijn beste vriendin wil heel graag veel veranderen in haar leven. Ze zit nu eigenlijk al 2 jaar heel erg vast doordat ze meerdere opleidingen niet heeft afgemaakt, een baan heeft waar ze totaal niet blij mee is, nog thuis woont, etc. En ze weet niet hoe verder te komen. Ze komt vaak bij mij haar zorgen hierover uiten en zit er heel erg doorheen hierdoor. Ze wil heel veel en noemt dat bijna dagelijks maar ze krijgt het niet voor elkaar ook echt iets te doen omdat ze elke keer zegt overwhelmed te zijn door alles.

Ik probeer haar te helpen waar ik kan, dus ik geef haar bijv bepaalde boeken om te lezen, ik kom met allerlei dingen die ik voor haar heb uitgezocht, ik kom met huisjes/appartementen die misschien bij haar passen, etc. Maar ik heb het idee dat ze daar tot nu toe alleen maar verder door dicht slaat. Ze blijft hulp vragen, maar de hulp die ik bied is volgens mij niet helpend…

Ik weet niet zo goed hoe ik haar hiermee kan helpen omdat ik ook niet goed snap WAT er zou kunnen helpen, en ze het mij ook niet kan aangeven.

Moet ik doorgaan met helpen en kan ik dit op een andere/nuttigere manier oppakken, of is het juist beter om het juist te laten omdat ik haar misschien hierdoor onbedoeld onder druk zet?

1 like

Ik wil ook heel veel maar vaak lukt het gewoon niet omdat ik té hoge doelen stel en té veel wil waardoor ik juist helemaal vastloop. Het enige wat bij mij helpt is mijn man die me soms echt aan het handje neemt en concreet zegt wat ik wel en niet kan doen. Zodat ik haalbare doelen stel. Geen idee of het goed is wat wij doen hoor. Heb nog geen officiële diagnose of behandeling.

Maar is misschien ook wel veel belasting voor zelfs een hele goede vriendschap.

1 like