ja best veel hier in dit topic geloof ik! ik heb ook pas sinds juli de diagnose en ben nu 28. het balletje is eigenlijk gaan rollen toen mijn zusje de diagnose kreeg en we als gezin toen meer over adhd hebben geleerd. daarna is ook mijn vader met adhd gediagnosticeerd, na meerdere burnouts en therapie daarvoor. bij mij kwam toen ook het vermoeden maar ik kon het toen nog goed handelen, dus nog niets op uit gedaan verder.
pas sinds ik vorig jaar een relatie kreeg en daardoor tegen dingen aan ging lopen, en in maart in nieuwe baan had, kreeg ik er last van. toen ook in een burnout terecht gekomen en daarmee is het eigenlijk begonnen. ben toen doorverwezen naar een psychiater, paar gesprekken en onderzoeken gehad en toen was daar een overduidelijke diagnose. ben nu twee maanden bezig met medicatie en gaat nu al zoveel beter! veel meer rust in m’n hoofd, meer energie en minder overprikkeld! therapie is waar ik woon geen onderdeel van het traject dus daar kan ik je verder niks over vertellen. je mag me altijd een pb sturen als je wil
Ik hoop dat jullie het ok vinden dat ik hier post. Ik heb geen diagnose, en ik weet niet of ik nu per se zelf denk dat ik Adhd heb, maar ik herken me wel in bepaalde deelaspecten. Ik las onlangs een artikel over executive dysfunction binnen adhd, en dat beschreef mij gewoon helemaal.
Met name mijn huishouden kost me voor mijn gevoel echt gigantisch veel moeite, en toch slaag ik er totaal niet in om het onder controle te houden. Ik ben om te beginnen al een uitsteller, of ik zie gewoon niet dat ergens rommel is blijven liggen, het stapelt dan gigantisch op, en daarna loop ik helemaal vast op de grootte van de taak. Ik doe bv soms de details en kom dan aan de belangrijkste dingen niet toe. Of zit uit te denken wat er allemaal moet gebeuren en loop vast omdat ik de volgorde niet kan beslissen?
Hebben jullie soms praktische “trucjes” om dit toch aan te pakken?
Mijn afwas is echt een groot probleempunt voor me, ik laat die rustig opstapelen tot er niks proper meer in mijn kasten staat. En als ik dan iets nodig heb, was ik dat ene ding af en laat die berg gewoon staan (want heb dan geen tijd om 2 uur de afwas weg te werken). Ik heb nu al mijn servies opgeborgen in dozen, op de absolute basis na, en hoop zo op z’n minst ervoor te zorgen dat het niet zo erg uit de hand kan lopen. Ik kan dan nog altijd de afwas uitstellen, het zal ten minste niet meer zo veel kunnen worden.
Wat mij helpt is werken met een timer, ik heb namelijk geen flauw idee hoe lang alles duurt, dus dan is alles ‘lang’ en doe ik het niet. Ik gebruik de app forest, die plant bomen en die gaan dood als je de app verlaat.
Ik doe het op twee manieren:
- Een taak doen en daarbij een timer aanzetten, zo kan ik meten hoe lang iets duurt en weet ik bv. dat mijn huis goed stofzuigen een half uur duurt en de afwas van 2-3 dagen 15 minuten. De was duurt altijd lang en stel ik enorm uit. Daar heb ik echt een grondige hekel aan.
- Een timer aanzetten voor bv 30 minuten en gewoon opruimen en spullen op hun plek zetten. Dat doe ik meestal in vaste volgorde: eerst vuilnis, dan afwas verzamelen en dan spullen op hun plek. Thuisloze spullen komen in een daarvoor bestemde mand die ik zelden tot nooit uitzoek en voortdurend verplaats.
Dit werkt oké voor mij. Me er toe zetten is nog wel de grootste uitdaging, ik probeer veel te doen als ik al sta. Als ik eenmaal zit dan is het een verloren zaak.
Lol maar dit is echt zo herkenbaar
Ugh ik wil echt heel graag een vaatwasser, maar die past gewoon echt niet in mijn keuken helaas. Het is een huurhuis dus ik kan zomaar kastje vervangen, en door de schuine muren kan ook zo’n tafel model niet op m’n aanrecht staan.
Ik heb serieus overwonnen om hem dan maar in mijn badkamer te zetten, zo graag wil ik er 1, maar ben bang dat het dan helemaal een chaos wordt met vieze vaat daar, het is gewoon niet handig over en weer en weer lopen ermee.
Dit is een soort van mijn laatste poging om het allemaal zelf te doen, ik overweeg toch 1 keer in de week een schoonmaker te nemen. Ik kan het betalen, en dan zou er in elk geval wat regelmaat in komen.
Heb ook wel last van schaamte over het zelf niet kunnen, ik reken mezelf daar echt op af. Alsof ik faal als persoon omdat ik geen schone kleren heb. Probeer er nu wat neutraler naar te kijken, want da’s natuurlijk onzin.
Hoe werk je je lijst precies af? Is dat met een vast ritme?
Vind jouw tip ook wel een goede @Acculader, ik heb inderdaad geen idee hoe lang iets me gaat duren. Plus dat ik dan ook wel eerst 1 taak moet doen, en dan pas de volgende. Echt voor de hand liggend, maar dat doe ik nu dus vaak niet, halfweg het stofzuigen laat ik die in de woonkamer staan bv en begin aan iets anders.
Zo herkenbaar! Ik heb autisme en geen adhd, maar als ik m’n badkamer ga schoonmaken beland ik vaker dan eens op de grond om mijn doucheputje blinkend schoon te krijgen en vergeet ik vervolgens de rest van de badkamer
dit is ook mijn tric! ik doe vaak de “vier liedjes-methode” uitgevonden door unglaublich©
ik spreek dan met mezelf af dat voor de duur van 4 liedjes moet opruimen. bijvoorbeeld de keuken opruimen en dan de vuilniszakken wisselen. als ik eenmaal begonnen ben dan worden het soms meer dan 4 liedjes maar soms ben ik al zo mentaal uitgeput dat het echt bij vier liedjes blijft. maar dat is dan ook helemaal goed want ik heb in ieder geval iets opgeruimd! kleine stapjes
heb m’n vriend (niet adhd) er ook mee aangestoken dus op onze vrije dagen doen we nu vaak allebei 4 liedjes opruimen en dan is hij vaak al zo lekker bezig dat hij me motiveert om nog even door te gaan dus dit werkt wel echt voor mij!
maar dit is natuurlijk persoonlijk, misschien helpt een app veel beter voor jou!
De beste tip die ik heb is minder spullen. De afwas was hier ook altijd een drama. Maar ja… we zijn met zijn drieën thuis. Dan heb je dus écht geen 21 borden, 12 mokken, 14 koffiebekers, 62 lepels en 31 messen nodig.
Gewoon alles minimaliseren. Dan kan het nooit een teringzooi worden.
Oh en ik heb een scrub mommy gekocht want heb echt een geweldige hyperfocus op cleantok gehad. Elke keer als ik dat ding zie ben ik blij en wil ik afwassen. Iets met dopamine.
Dit inderdaad @Friemel, ik heb ook behoorlijk geminimaliseerd, maar dat neemt niet weg dat mijn eetkamertafel momenteel met spullen bezaaid is omdat ik gisteren toen ik moest gaan slapen ineens besloot mijn schrijfwaren in een ander ladekastje te doen, met als gevolg dat de spullen die er eerst in zaten nu op tafel rondslingeren. Mijn keuken heeft een soortgelijk tafereel, dat kon ik niet af maken omdat ik nog steeds geen lamp in de keuken heb.
Maar aan de andere kant kan het geen hoardersniveau aan troep worden want daar heb ik niet genoeg spullen voor, dus het minimalisme is sowieso wel aan te raden, want opruimen duurt niet zo lang als je weinig spullen hebt.
@Friemel @inezweski ik probeer ook altijd te minimaliseren, maar ik heb helaas ook dat ik nogal vaak een nieuwe hobby ontdek wat dan een tijdje helemaal mijn ding is en ik alles van moet hebben. Tot de volgende zich aan dient en ik daar weer van alles voor aanschaf…
Mijn life saver was een opruimcoach! Ik had het geluk dat het gratis was omdat diegene nog aan het studeren was en proefpersonen zocht. Ik kan gewoon niet opruimen, ik zie het niet, het stapelt op, ik heb 10000 hobby’s etc etc etc. Als je het geld hebt zou ik het écht aanraden. Nog steeds is het niet vlekkeloos maar ik weet nu hoe ik dingen moet opruimen, heb voor alles een plekje. Zoveel meer overzicht! Zij heeft mij in twee middagen geholpen (een kamer) alles logisch indelen maar ook tips en tricks hoe je het makkelijker kunt maken voor jezelf. Vaak zat ik ook verlamd op de bank omdat de troep zo groot was dat ik minstens een dag kwijt was met opruimen (wie heeft daar tijd voor) en nu is het zo gedaan. De stap is gewoon zoveel kleiner omdat het nu veel logischer is voor me. Ik heb met haar toen mijn hobbykamer aangepakt maar door haar tips heb ik ook de huiskamer, keuken en badkamer aangepakt.
En inderdaad een vaatwasser! Als ik nu kijk naar mijn studententijd en kort daarna (de wekelijkse huilbuien omdat mijn kamer zo’n troep was en opgestapelde vaatwas) had ik echt met alle liefde gespaard voor een mini vaatwasser. Zou zo veel hebben gescheeld in mijn hoofd :).
Nu klinkt het alsof mijn huis een zwijnen stal was en ik wilde zeggen: dat was niet zo hoor!!! maar dat was het wel . Nu heb ik het redelijk onder controle, alleen nog geen oplossing gevonden voor mijn kleding die overal op de grond ligt .
Gekke tip misschien maar voor de plinten zet je “gewoon” een super leuk snel nummer op, pak je een vochtige doek en ga je als een gek langs de muren. Voordat de 3 min voorbij zijn, heb je de planten gehad! Steeds snel een ander hoekje vd doek pakken en tis gedaan.
haha @anon76889665 had bedacht dat ze een uitleenbibliotheek ging maken voor alle ADHD’ers met nieuwe hobbies. Dan kan je daar een nieuwe hobby uitkiezen en je oude hobby materiaal heenbrengen.
Oh dit zou echt geweldig zijn. Waar kan ik doneren
Ik doe ook iets vergelijkbaars, ik zet een timer voor 5min en probeer dan zoveel mogelijk op te ruimen. Soort van race tegen mijzelf😆.
Na die 5 min heb je al best wat gedaan meestal en zit je al een beetje in de flow van opruimen, en zet ik meestal nog een keer de timer.
ja precies dit! fijn dat dit voor ons allebei zo goed werkt
even wat anders: zijn er meer hier die door ritalin last hebben van haaruitval? heb echt het gevoel dat ik geen haar meer over houd zo haha
Een dieptepunt in m’n adhd, ik moet iedere dag foliumzuur slikken ivm zwangerschap. Ik heb zo’n strip die eruit ziet als de anticonceptie pil dus kan mooi zien of dat gelukt is, allemaal erg fool proof.
Maar die strip ligt op een plankje dat op de salontafel stond. En dat plankje heb ik zaterdag eraf gehaald toen ik ging legoën, ik heb daardoor sinds zaterdag die stomme pil niet meer geslikt. Het stomste is dat ik er wel een paar keer aan gedacht heb maar dan was ik niet thuis.
Nouja m’n man was gelukkig heel lief (die is erg bang dat de baby iets te kort komt en een week geen vitaminen slikken is vast niet goed) en ik kan het voor mezelf relativeren met dat ik deze pillen al maanden slik en dus vast wel iets aan spiegel heb opgebouwd om even zonder te overleven.
@anon76889665 mogen de mensen van het autismetopic daar ook komen? Daar is dit probleem ook vrij bekend
Fellow adhd’ers, de action verkoopt momenteel voor nog geen 30euro een zwaartedeken van 7 kilo! Alleen online beschikbaar.
Heb er goede verhalen over gehoord, aangezien onze nachtrust soms te wensen overlaat door al die hyperactiviteit.
Ik schommel vaak tussen 65-70 kilo en zo’n deken mag maximaal 10% van je lichaamsgewicht zijn, dus ik zou even kijken als je behoefte hebt aan zo’n ding. Heb hem zelf al besteld. Hij kan in een dekbedovertrek.
Koopjesdeal heeft ook een aanbieding van een deken van 6 kilo. Die is niet voor in een dekbedovertrek.
Een familielid is autistisch en die tweede ga ik dus ook bestellen als verjaardagscadeau.
Ik wil een plaid gaan breien maar ik weet eigenlijk nu al dat ik 1/3 brei en er nooit meer naar omkijk.
Maar ik wil het toch.
En ik wil ook aquarelverf.
Is het echt maximaal? Want ik dacht dat rond de 10% juist het advies was. Bedankt voor de tip trouwens!
@Friemel Herkenbaar! Drie keer raden wie eergisteren is begonnen met breien na het jaren niet meer gedaan te hebben Ik liep tegen breinaalden aan in een winkel en het kreeg opeens mijn hoogste prioriteit lol.