ADHD-topic

Ik heb de combinatie! ASS en ADD. Slik lage dosis medikinet 10mg ( is soort ritalin) om beter te concentreren en in actie te komen, dit is voor de ADD. Ook 40 mg citalopram om prikkels te verminderen en 25 mg seroquel om te kunnen slapen. Ik heb het boek anders kan ook gelezen waar veel duidelijker wordt over deze combinatie hebben.

M’n leven is zo opgeknapt van de ADD medicatie die ik in de ochtend neem. Ik kan taakjes beter opdelen, ben wat actiever, dingen lukken wat makkelijker. In het begin wilde ik dan weer alles of niks, maar dat lukt me gewoon niet. Maar nu ik alles rustig opbouw merk ik zoveel profijt hiervan.

4 likes

Spannend! Hopelijk is je bloeddruk dan weer normaal :relaxed:. Scheelt alweer dat je dan waarschijnlijk minder stress hebt.

Ik ben zelf dus ook dik waardoor ik bang ben voor eventuele bloeddruk etc als ik aan medicijnen wil beginnen. Welke medische “testen” heb jij moeten doen? Alleen bloeddruk?

1 like

Alleen bloeddruk! En ik hoop inderdaad dat ik dan gewoon een stuk relaxter ben en ik redelijk snel kan starten.

Ik lees nu @Plukkies bericht en denk alleen maar…dat wil ik ook! En weet dat er een kans is dat het niet werkt en we moeten zoeken wat er wel werkt. Het lijkt mij zo fijn als het wel aanslaat.

2 likes

M’n psychiater heeft me op het hart gedrukt dat het zoeken is. Heef het tijd, het is wel een zoektocht. Natuurlijk heb ik nog veel te doen om op te krabbelen maar als ik goed genoeg uitgerust ben, heb bewogen, en niet overprikkelt ben dan ben ik opeens weer creatief. Het leven overweldigd me nog vaak maar ik sta iets steviger in m’n schoenen.

1 like

Die van mij zegt ook ‘verwacht geen wondermiddel’. En met die instelling ga ik er ook in. Ik zou zo graag weer eens een boek willen lezen of mijn suffe kralenhobby op willen pakken. (of de afwas eens doen maar dat terzijde).

3 likes

Hello my fellow neurodivergents,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met meditatie en dat het een positief effect heeft op dingen waar je door je ad(h)d mee worstelt?

1 like

Ja, ik! Ik mediteer niet elke dag (zou ik wel moeten doen) en ik gebruik nu Headspace, waar volgens mij veel commentaar op is maar dat werkt voor mij juist wel.

Waar ik het voor gebruik en het mij bij helpt:

• Slapen. Ik doe dan zo’n bodyscan achtige meditatie waar ik beetje voor beetje mijn lichaam ‘uit’ zet en daardoor val ik sneller (en naar mijn idee ook rustiger in slaap.
  • Beginnen van mijn dag/takenlijst. Als een soort van reminder voor mezelf dat het allemaal niet zo stressvol hoeft te zijn.
  • Heel soms om mezelf te kalmeren als ik in een heel negatief en/of angstig gedachtenpatroon zit. Meditatie helpt me er dan niet per se uit of zo, maar geeft me wel wat lichamelijke rust.

Nu ik erover nadenk helpt het mij dus vooral met mijn lijf en daardoor weet met mijn hoofd.

Ik heb trouwens 0.0 aan meditaties waarbij ik vooral bezig moet zijn met rustig ademhalen zeg maar, ik heb meditaties met een extra ‘opdracht’ nodig.

Ik vind het zo knap dat je dit kunt. M’n vriend doet het ook regelmatig (ADD) en vraagt me altijd om mee te doen, maar pff. M’n hoofd besluit dan tijdens het mediteren de stelling van Pythagoras te gaan berekenen of zo

1 like

Ik typ dit trouwens terwijl ik voor mijn OPEN koelkast zit omdat ik boodschappen aan het uitpakken was.

Waarom is ADHD niet eerder bij me vastgesteld.

6 likes

Die van mij vaak ook hoor haha. Maar dat is dus niet erg en ‘mag’ gewoon. Je erkent dat die gedachte er is, noteert hem als het ware, en waarschijnlijk komen even later opeens Duitse naamvallen voorbij. Wat je dan van die meditatie opsteekt is dat je oké moet leren zijn met afdwalende gedachten. Je gaat die namelijk toch niet veranderen, maar je kunt wel je houding daar tegenover veranderen.

Voor mij werken die meer gerichte meditaties waarbij ik vanalles moet visualiseren ook het best hierom trouwens. Dan zit ik weer te visualiseren dat er een zon is waarvan ik het licht langzaam me energie en positiviteit voel geven, van bovenin mijn hoofd per lichaamsdeel langzaam naar beneden hahaha. Klinkt zo idioot en zweverig maar werkt wel voor mij. Ook daarbij kan (en mag) je afgeleid raken, maar het is makkelijker om ‘bezig’ te zijn vind ik.

En hahaha van die koelkast: mijn vriend (ook adhd’er) en ik hebben een koelkast die na een minuut gaat piepen en dat geluid is zo irritant dat open laten staan geen optie is. Denk dat dat ons al heel wat energie heeft bespaard.

2 likes

Actieve meditatie schijnt een goede optie te zijn.

Staat bij de link wel uitgelegd hoe het werkt. Misschien nog een optie als ‘gewoon’ mediteren niet werkt.

De muziek van cigarettes after sex is op een bepaalde manier gemaakt dat het slaapliedjes nabootst oid. Ook nog een idee om aan te zetten en naar te luisteren. Of andere rustige muziek. Liggen en luisteren

2 likes

Ik ben m’n medicijnen vergeten en de impulsieve koopdrang is ongelooflijk 🥲 ben zoveel rustiger met medicijnen.

Ik herken dit echt.
Wat ik soms ook vervelend vind dat ik echt weken lang kan blijven denken dat ik ergens heen moet. Ik moet bijvoorbeeld nu naar TKMAX en kan dat niet loslaten.

3 likes

Oh dat herken ik ook :sweat_smile: en dan vestigingen opzoeken, reviews lezen en foto’s bekijken. Geweldige tijdsbesteding. Not.

5 likes

Zo herkenbaar. Ik heb nu besloten dat ik plastic doosjes nodig heb, dus ik heb op 100 webshops (grove schatting) winkelmandjes gevuld, maar omdat ik dan niet aan de verzendkosten kom ga ik die hele webshop afstruinen om te kijken of ik nog iets nodig heb. En dat dan x100.

En ik me maar afvragen waar de tijd heen gaat en wat ik nou eigenlijk doe op een dag.

10 likes

Haha wow zo’n herkenbaar iets waar ik nooit bewust bij stil heb gestaan dat ik het doe😂

3 likes

Hebben jullie dat ook, bij elke nieuwe date of een nieuw persoon die ik ontmoet, ben ik direct zo enthousiast erover. Bij ‘nieuwe vrienden’ minder dan daten, maar als ik het idee heb dat mensen voor mijn gevoel niet net zo enthousiast of hun best doen als ik, dan raak ik best wel persoonlijk beledigd.

Ik ben tegenwoordig niet eens zo’n blij ei als vroeger meer. Veel rustiger en met de medicatie hoor je me ook bijna niet meer. Maar soms denk ik echt: zijn mensen nou gewoon zo niet geïnteresseerd of ben ik te veel geïnteresseerd in hen? Ben de afgelopen jaren echt de kat uit de boom aan het kijken met iedereen. Na mijn studie ben ik in mijn ‘nieuwe’ stad blijven hangen maar veel mensen zijn juist vertrokken van hier. En de mensen waar ik regelmatig mee omging, daar is het contact tijdens covid mee verwaterd, dus daar heb ik na genegeerde berichten ook maar bewust afstand van genomen.

Nu heb ik wel hobby’s en vind ik altijd wel iemand om iets mee te doen etc. maar ik merk dat ik het altijd wel gemist heb om niet net als anderen echt een groepje op te bouwen hier. Ik dacht dat ik er een had, maar toch niet :woman_shrugging: Al mijn echte vrienden wonen ergens anders, niet ver maar wel circa 30 min trein steeds. Ik zie ze ook wel regelmatig en spreek veel via whatsapp. In mijn eentje vermaak ik me hier eigenlijk ook wel prima maar dan zie ik op insta ofzo toch ook weer vriendengroepen die samen dingen doen en denk ik: had ik eigenlijk ook wel graag gewild. Denk dat ik dat het lastigste vind aan volwassen worden, nieuwe vrienden maken/hechte banden creëren.

6 likes

Heel herkenbaar dit!

Het is al duizend keer gevraagd maar ik kom er in mijn hoofd niet uit

Wat zeg je tegen de huisarts wanneer je denkt dat je adhd hebt en je wil een afspraak maken?

Alles klinkt zo stom en onduidelijk ofzo en ik merk dat ik echt een deeprooted angst heb dat ze me gaan uitlachen ofzo omdat ik 27 ben en er niet eerder mee kwam

‘Hallo, met deurklink * geboortedatum * Ik denk dat ik ADHD heb en wil me daar op laten testen. Kan ik langskomen voor een doorverwijzing?’ :slight_smile:

Echt no worries. Ze horen véul gekkere dingen daar. And for what’s worth: ik was ook 26 toen ik werd gediagnostiseerd. En we zijn niet de enige: héél veel vrouwen worden pas op latere leeftijd met ADHD gediagnostiseerd.

5 likes